A közösségi média marketing automatizálása hatékonyan

A közösségi médiából ritkán profitálhatunk, akár kicsi, akár nagy cégről van szó. Egész egyszerűen az igazolódott be szinte minden iparágból, hogy rengeteget kell pedálozni ahhoz, hogy eredményeink legyenek. Itt elsősorban a Facebookra gondolok.

Podcast a témában:

Cikk a témában:

A marketingeseknek egyre nehezebben elérni a saját Facebook oldalaik rajongóit.

Talán az az elsődleges oka a kevés eredménynek, hogy a Facebook 2016-ban nagyon lecsökkentette a rajongók organikus elérésének az arányát.

Közösségi média tévhit

Az első probléma az a tévhit, hogy ha 100 rajongójuk van, akkor mind a 100-at el tudják érni egy Facebook poszttal. Ez sajnos nem így működik.

Ez azt jelenti egész egyszerűen, hogy egy bejegyzéssel a gyakorlatban 100 látogatóból rosszabb esetben 2-3 %-ot, jobb esetben 10-15%-ot tudunk elérni.

Ezeket az arányokat ne felejtsd el és legyen a szemed előtt!

Természetesen van lehetőség több rajongót elérni, ha valamit teszel a közösségi marketingben. Sajnos kevesebbet fogsz elérni, ha ezt nem csinálod.

Van arra is mód, hogy a 100%-ot érd el, de persze csak fizetős kampánnyal.

Elsősorban ezt a problémát úgy tudod profin kezelni, hogy továbbképzed magad. Iratkozz fel a tanfolyamokra és próbálj meg minél többet megtudni a közösségi média marketing világáról.

Közösségi publikálás megfelelő gyakorisággal

A második probléma, amivel számtalanszor találkozok, hogy az elérés gyakoriságában vannak súlyos gondok.

Sokan nem tudják, hogy mennyit kell posztolni ahhoz, hogy a rajongók reagáljanak. Sajnos sűrűn találkozom kicsi és nagy cégnél is azzal a szabállyal, miszerint hetente legyen legalább egy poszt. És az az egy poszt természetesen egyszer legyen publikálva.

Közösségi média reális célokkal

A harmadik probléma a reális cél kitűzése, ugyanis 90%-ban, vagy talán még nagyobb arányban a cégeknek nincsenek konkrét céljaik, ami a Facebook kampányokat illeti.

A kicsik általában promóznak, azaz csak a saját ajánlataikat posztolják szinte állandóan, majd utána csodálkoznak, hogy kicsi az elérés, kevés a kattintás, alig jön látogató a weboldalra olyan posztokból, melyekben csak termék, vagy szolgáltatás van.

Nagy cégek esetében ez talán már átbillent a szakmaiság felé, mert tudják, hogy komplex a dolog és foglalkozni kell az egésszel, már csak egyetlen gondjuk van, hogy ezt hogyan szervezzék meg.

Ami a reális célokat illeti kisvállalkozás esetében, elsősorban abban kell gondolkodni, hogy a látogatókat a Facebookról a weboldalra irányítsák, mert ott klasszikus eszközökkel meg tudják oldani a lead generálást. Persze, lehet nyereményjátékokat csinálni vagy lead generálást is, de én mindenképpen a website-ra terelést ajánlom.

Majd, ha már a website-on van a látogató, sokkal több dologra tudod aktivizálni őket és sokkal egyszerűbben tudod mérni. Így eredményt is fogsz látni.

A hatékony segítség, a posztolás automatizálása

Gyakori kérdés a marketingesek esetében, hogy hallott már a social média automatizálásáról, de nem tudja, hogyan, milyen eszközökkel, milyen gyakran csinálja. Örök kérdés, hogy mi mennyibe kerül, milyen szoftverek vannak.

Milyen megoldások léteznek? Miért nem elég a Facebook időzítője?

A Facebook rajongói oldalt úgy is tudod használni, hogy beidőzítesz előre jó néhány posztot.

Az az igazság, hogy a Facebook önmagában nem képes sok mindenre, amire ezek a speciális szoftverek pedig igen.

Töredékét tudja csak, ráadásul nem beszélve arról, ha több platformot szeretnél használni és nincs automatizálva, akkor neked mindegyikre külön-külön be kell lépned, külön kell feltölteni a dolgokat, külön kell utóértékeléseket csinálnod.

Mindenképpen érdemes gondolkodni valamilyen szoftverben, ami ezt automatizálni fogja.

A nagy cégek esetében ez egyszerűbb, mert általában nem cégen belül történik a közösségi média marketing, csak a stratégia meghatározása. Majd utána a kontent gyártását, kivitelezését az egésznek, különböző posztolási stratégiákat egy külső ügynökségük csinálja.

Az ügynökségek viszont rendelkeznek ilyen szoftverrel, hiszen nem tudnának kezelni több ügyfelet a közösségi marketing média területén.

Hootsuite és a HubSpot a nagyoknak

A nagy cégek és az ügynökségeik többnyire a Hootsuite és a HubSpot-ot használják.

Ezek mind nagyon komplex rendszerek, melyek több számú ügyfélkezelést, teljes kampányok beállítását, kezelését profin tudják produkálni, valamint igen részletes utóértékelést is nyújtanak.

hootsuite

Nagyon robusztus rendszerek, amelyek nagyon jók, de inkább nagy cégeknek valók. Mondjuk a Hubspot esetében a közösségi média marketing részét nem is lehetséges külön használni, hanem csak a Hubspot teljes rendszerével. Például egy B2B weboldal esetében, akinek  5-6 ezres potenciális ügyfele van, már 2 -3 ezer euróba kerül havonta.

hubspot

A Hootsuite csak közösségi média marketing szoftver, ami API-val sok minden mással is kapcsolható össze, viszont ez is egy robusztus rendszer, amit inkább a nagyobb cégeknek javasolnám.

Közösségi média szoftverek kicsiknek

Ami a kkv-kat, beleértve a mikrokat is, szuper szoftver lehet számukra a Meet Edgar, SicialPilot, Buffer, CoShedule.

Meet Edgar

A Meet Edgar 80-100 dollár közötti a havi bérleti díja.

meetedgar

Az első olyan rendszer, ahol láttam, hogy különböző könyvtárcsoportokkal kezeli a tartalmakat, majd később rátaláltam a SocialPilot-ra is.

Ez azt jelenti, hogy ha 5-6 típusú tartalmunk van, akkor ezek nem ömlesztve lesznek, hanem különböző könyvtárakban. Többek között azért, hogy újra posztolhatóak legyenek és ezt a részét az egész folyamatnak tudjuk automatizálni.

Tehát! Ha például vannak evergreen képek, videók, Best tippek, vagy akármi más a könyvtárban 10-20 vagy sokkal több poszttal, akkor ezekkel a könyvtárakkal kiegészítheted a heti posztolást akár megismételve többször is.

Az ismétlés akkor kerülhet szóba, amikor az összes könyvtárból kimentek az anyagok és újra elindul elölről az egész.

A 20 poszt azt jelenti ezekben a könyvtárakban, azaz 3 könyvtár*20, hogy 60 nap után fog újra megjelenni.

Higgyétek el, hogy az újra megjelenés még a következő napokban sem probléma, mert újabb és újabb csoportokat tudunk elérni.

A posztolás gyakorisága nagyon fontos és ezek a szoftverek direkt ebben segítenek neked, hogy a gyakoriságot automatizáld.

Az, hogy egy poszt produkál x látogatói számot, vagy kattintást, egy tény.

Nem tudod megváltoztatni, de ha akár ugyanazt a posztot két naponta újra publikálod más címmel, más lead-el, esetleg más képpel, növelheted az eléréseid számát. Egy cikk is szólhat más célcsoportnak, vagy buyer personának, tehát átírhatod ezeket a részeket úgy, hogy az URL a cikkhez mindig ugyanaz marad.

Mindenképpen tudod reprodukálni azokat a tartalmakat másként csupán azért, hogy összességében több kattintás legyen és több látogató a weboldalon.

Tehát a Meet Edgard volt az első, amit láttam, hogy könyvtárakkal rendelkezik és nagyon felkeltette az érdeklődésemet.

SocialPilot

Most a SocialPilot az, amit használunk, mert ez a szoftver is tudja a könyvtár rendszert. Sokkal robusztusabb ahhoz képest, hogy olcsó, amit a kkv-ék is gond nélkül ki tudnak termelni.

socialpilot

A robusztus azt jelenti, hogy nagyon sok mindenre képes. Akár ügyfél kezelésre is, tehát kisebb ügynökségek is gondolkodhatnak ebben.

Óriási előnye, hogy rendkívül egyszerű a kezelése, villámgyorsan meg lehet tanulni, gyors a support, bár minden kérdés ott van a gyakran ismételt kérdésekben is.

Minden egyes social oldaladnál külön beállíthatod, hogy milyen napokon, hány alkalommal naponta és milyen időpontban, vagyis hány órakor jelenjenek meg a posztjaid. Ezt egyszer elkészíted, s csak a tartalmakat kell gyártanod, mert a szoftver behelyezi a következő szabad időpontra.

idozites a kozossegi mediaban

A linkeket automatikusan rövidíti, neked csak annyi a feladatod, hogy a beállításnál melyiket használja a szoftver a rövidítéshez.

url rovidites

Buffer

A Buffer talán a legrégebbi rendszer a közösségi média marketing területén.

A funkciók sajnos eléggé korlátozva vannak. Lehet posztolni azonnal, vagy időzítve, némi utóértékelés és tartalomszerkesztés.

Ha már több tartalmunk van, tehát sok poszt van, akkor átláthatatlan lesz az egész.

Arról nem is beszélve, hogy nincsenek könyvtári funkciók. A Buffer 2016 végén a piacra dobta a Social Naptár részét, ami kicsit segíti az egészet, viszont nem egy jó megoldás, mert nem átlátható.

Szép és csinos, csak olvashatatlanok a dolgok benne. Ami nagy probléma.

CoSchedule

Egy növekvőben lévő rendszer a CoShedule, ami először wordpress pluginként indult, azóta más típusú website-okon is lehet használni. Sok mindent tud, így a közösségi média automatizálását is, hatalmas a naptár része, nagyon robusztus.

Már úgy pozicionálják magukat, mint marketing naptár, tehát a kampányok időzítése és szervezése az elsődleges lényeg.

Hogyan állítsd be a rendszert?

  • minden közösségi platformod legyen a szoftverben, mert nem kell külön-külön egyesével belépned mindenhova, amivel nagyon sok idő elmegy
  • ami megy a Facebookra, mehet a Google+-ra is ugyanabban a formában, csupán egy pipálással megoldhatod a két média posztolását
  • ha Twittert is használsz, akkor ott rövidítsd az üzenetet, mert meghatározott karakter lehet csak a szövegben
  • a naptárban tervezd meg a gyakoriságot, mert itt látod át, hogy a gyakoriságod mennyire áll jól. Az nem lesz probléma, ha naponta 2 posztod lesz, az viszont igen, ha hetente csak egy.

Tippek

  • Készíts tartalomnaptárt minimum 1 hónapra előre, hogy lássad a tartalmakat egyben is! Ha naponta posztolsz, a szoftverek segítségével tized annyi időráfordítást igényel.
  • Készíts tartalomkönyvtárakat, legyen evergreen könyvtárad! Külön könyvtár a képeknek, videóknak, stb. Az evergreen azt jelenti, hogy bármikor használhatod, mert kapcsolódnak dátumhoz.
  • Legyen evergreen könyvtárad!
  • Címkézd az URL-eket, hogy később kampányként láthasd őket az analytics-ben!
  • Rövidítsd az URL-eket! A SocialPilot automatikusan rövidíti neked a linkeket, csupán azt kell a beállításokban kiválasztanod, hogy melyik rövidítő szoftvert használja neked.

Milyen tartalmakat posztolj a rajongóidnak?

  • saját cikk/blog bejegyzés
  • saját ajánlat/csali landing oldala
  • saját termék/szolgáltatás (1/10 arányban) nem akarunk szuperinfót
  • más website-ok hasznos tartalmai
  • közösségi portálok hasznos tartalmait, természetesen nem a konkurens cégtől
  • videókat, képeket, prezentációkat, tool-ok

Nem fogsz tudni mindenkit elérni, ezt el kell fogadni. Ha a 10-15%-át eléred a rajongóidnak, akkor legyél boldog. Gyakran kommunikálj a közösségi médiában, minimum naponta. A célod a látogatottság növelése legyen és tereljed ezeket a látogatókat a website-ra.

Használj olcsó és egyszerű rendszereket, nézd meg a felsoroltak demóját és válaszd ki azt, ami neked tetszik.

Hozzászólás