A sok landing a jó landing
Egyre nagyobb divat a landing oldal készítése. A legtöbb cégnél már felismerték, hogy nem küldhetnek mindenkit be a főoldalra, hogy aztán ott kutakodjon, hogy mit is akar. Landing oldalra szükség van, ez már nem kérdés.
Na, de mégis mire kell az a landing oldal? Ez már keményebb dió. A legtöbb esetben annyi a válasz, hogy kell, mert úgy szokták. Ha van egy új kampány, akkor készül hozzá egy landing. Egy kampány egy landing. Nem túl jó arány. Általában többféle célcsoportot célzunk, többféle problémával tudnánk őket a landingünkre irányítani, vagyis többféle landingre lenne szükségünk.
Aztán ha a további célokat nézzük, szintén jól körülhatárolható elképzeléseket tudunk elkülöníteni. Egyfajta felosztás szerint a vásárlási szakaszokhoz igazodva lehet célunk a landinggel:
- a lead generálás,
- a lead gondozás,
- cross sales, upsales,
- vagy a lojalitás építése, erősítése.
Egy landigtől ne várjunk csodát. Sőt, minél több a landing oldalaink száma, annál hatásosabb eredményeket várhatunk. Hogy ez sok munka? Igen. Azonban rengeteg eszközt vehetünk igénybe, melyekkel mi magunk is hipp-hopp elkészíthetjük a landingeket. A mi kedvencünk például az Instapage, ahol nem csak könnyen összeállíthatsz egy-egy landinget, de tanácsokat, tippeket is kapsz ahhoz, hogy a munkád minél eredményesebb legyen. (Szerintük egyébként 3 perc alatt kész is egy landing.)
Tehát ott tartunk, hogy ne egy landing oldalunk legyen, hanem több. Vajon mennyi az optimális szám? Nézd meg a következő ábrát!
Amint látod, az 1-5 landing oldal által szállított leadek számát úgy tudjuk nagyjából megduplázni, ha 16-20 landinget használunk. És ezt még tovább lehet fokozni. A szűk keresztmetszet a tartalom, hiszen egy új landinget fizikailag általában könnyen generálunk, azonban mindehhez a tartalmat is elő kell állítanunk. Az eredmények azonban majd kárpótolnak bennünket a plusz munkáért.
Készítsünk tervet az oldalakhoz. Ami minden esetben elengedetlen, hogy 3 szabálynak mindegyik feleljen meg:
- Mondd meg, hogy mit kínálsz pontosan!
- Mondd meg, hogy miért nem tudnak nélküle élni!
- Mondd meg, mit kell tenniük, hogy megkaphassák!
Ezek után nézzük, hogy milyen szempontok mentén határozhatunk meg landing oldal változatokat. Néhány szempontot említenék, de ezeket értelem szerűen mindenki maga tudja meghatározni.
- Egy szempont lehet az érkezés helye:
- saját felületekről – ezt tovább bonthatjuk pl website, e-mail stb…)
- ajánlókból (ingyenes) – ezt is tovább bonthatjuk az egyes ajánlók szerint
- fizetős kampányokból – értelem szerint tovább bontható kampányonként; egy PPC kampány esetén pl. kulcsszavanként, kulcsszó csoportonként, vagy hirdetési szövegenként stb…
- Másik szempont lehet a Buyer Personánkénti felosztás, attól függően, hogy mennyit használunk. Ne feledkezzünk meg azokról sem, akik egy Persona meghatározásba sem illenek; bizony, nekik nyissunk külön kategóriát.
- Újabb szempontot határozhatunk meg például a vásárlási szakaszok mentén, vagyis a célunk alapján, hogy éppen leadet akarunk generálni, esetleg a már meglévő leadeket szeretnénk tovább lendíteni az értékesítési tölcsérünkben, vásárlásokat akarunk generálni, vagy a meglévő vásárlóinkat célozzuk.
A variációkat mi magunk is tudjuk tovább folytatni, a piacunknak, üzletmenetünknek, na meg a szorgalmunknak megfelelően.
Két kiegészítés még a fentiekhez, bár az a gyanúm, hogy nem leszek túl népszerű emiatt.
Szóval az egyik, hogy a módozatok értelem szerűen nem összeadódnak, hanem például a fenti szempontokat követve, az első kettőt összefüggésben értelmezve, egy-egy érkezési helyhez minden Personára el tudjuk készíteni a landinget. Vagyis az említett szempontok egymással szorozva működnek a legoptimálisabban.
És ha már lúd, akkor legyen kövér, ne feledkezzünk meg a tesztelés lehetőségéről sem, vagyis készíthetünk egy-egy helyzetre dupla verziókat A/B teszt jelleggel. (Ha a napokban gyakran csuklok majd, akkor nem lesz kétségem, hogy mi okozza.)
Na, ugye, hogy hipp-hopp összejön az a 40+ landing oldal, amit a grafikonon láthattunk?
Legyünk kitartóak és szorgalmasak, a landingeket illetően az ördög bizony a részletekben rejlik.
Próbáld ki! Az őszi kampányaidhoz készíts több landinget (minél többet), és ha egyszer kipróbáltad, és megtapasztaltad az eredményeket, akkor többé már nem elégszel meg egyetlen, árva oldallal.