Asszisztált konverziók

Minden kampány után szükség van utóértékelésre, legalábbis valamilyen szinten meg kell nézni az eredményeket.

Podcast a témában:

Cikk a témában:

A kis- és középvállalkozások esetében gyakran az a tapasztalat, hogy egyáltalán nem utóértékelnek, az asszisztált konverziók lehetőségét nem is ismerik.

Gyakori hibák a kampányok utóértékelésében

Nincs utóértékelés

A kampányok utóértékelésének teljes kihagyása, illetve csak oldallátogatók és oldalletöltések mérése. Ez kevés információ, mert csak annyit jelentenek a cég számára, hogy voltak látogatók, ameddig tartott a fizetős, vagy ingyenes kampány.

Csak az eladások mérése

Az eladott termékek száma tekintetében van csak kampányértékelés. Ahol nincs, vagy nagyon gyenge az online marketing tudás, nem is készítenek komolyabb utóértékeléseket. Csupán annyit figyelnek, hogy a termékből/szolgáltatásból mennyi fogyott.

A probléma ezzel az, hogy igazából minden, ami a kampány indulásától kezdve a termék/szolgáltatás megvásárlásáig történik, az mind marketing és az mind a marketingről szól.

Ezeket a dolgokat fel kell fedni ahhoz, hogy legyen lehetőséged bármin változtatni és javítani, ami csak az utóértékelés alapján lehetséges.

Csak a célok mérése

A kampányok esetében csak a Google Analytics célokat méred és a marketing statisztikákhoz is ezt az eszközt használod, ami a weboldalon történik.

A hiba az, ha csak a célokat méred, viszont a célhoz nincs hozzáadva valamilyen átlagos érték. Pedig csak ebben az esetben lehet bővebb, pontosabb adatokat látni, és nemcsak a db számra kell beállítani a konverzió mérését, hanem az értéket is. Ez a kép ad pontosabb rálátást a teljes helyzetre.

Asszisztált konverziók nélküli utóértékelés

Van kampány utóértékelés, de nem számolnak a marketingesek az asszisztált konverziókkal. Megnézik a célokat, amihez még az érték is hozzá van rendelve, viszont az asszisztált konverziók kimaradnak.

Mit jelent az asszisztált konverzió?

Ez egy újabb típusú riport, ami a Google Analytics-ben megtalálható. Ahhoz, hogy megértsük, hogy ez miért fontos és micsoda, nézzük meg, hogyan működik a vásárlási ciklus.

Amikor egy látogató megérkezik a weboldalra pl. egy AdWords fizetős kampányból, azonnal megrendeli azt a dolgot a website-on. A Google Analytics számolni fog konverziót ebben az esetben és ez direkt konverzió lesz, amihez társul egy érték, vagy webshop esetében a termék konkrét ára.

A baj ezzel az, hogy nagyon kevés esetben történik azonnali vásárlás, ezért utána kell nézni más típusú számoknak is.

Megérkezik a látogató, aki rákattintott a hirdetésre, de nem azonnal rendelt, amikor megérkezett a weboldalra, hanem kilépett.

Majd a következő héten kapott egy e-mailt ugyanarról a termékről, amire rákattintott, és megrendelte a terméket. A Google Analytics konverzió forrásaként az e-mailt fogja megjelölni.

Ez nem fura dolog, mert minden egyes analitikai eszköz az úgynevezett last click-hez társítja a konverziót.

Viszont azt is érdemes tudni, hogy az elsődleges kattintás, ami az első forrásból jött létre, nagyon fontos, mert azzal mutattad be a terméket/szolgáltatást.

Az érdeklődő a terméked/szolgáltatásod első találkozásával csak kedvet kapott, de valami miatt nem rendelt azonnal. Lehet, hogy meg kellett beszélnie otthon, vagy terveznie kellett, esetleg várja a fizetést és ezer más oka lehet.

Csupán csak emlékeztetted egy másik csatornán, a Google Analytics mégis ezt az utolsó csatornát vette figyelembe és annak adott egy virtuális pontot.

Tehát amikor az utóértékelést csinálod, akkor nem azt fogod látni, hogy a Google AdWords hozta a vásárlódat, hanem az e-mail.

A Google Analytics megmutatja neked, hogy mely csatornák asszisztáltak az elsődleges konverzióhoz.

Hol találod az asszisztált konverziókat?

A Google Analytics jobb felső sarkában válaszd ki azt a dátumtartományt, amelyben futott az adott kampányod.

A bal oldali menüsoron a „Konverziók” alatt válaszd ki a „Több útvonalas csatorna” menüpontot, majd a „Segített konverziók” menüpontra kattintva megjelenik az a riport, amire szükséged van.

Látni fogsz egy grafikont, majd alatta megtalálod az asszisztált konverziók számát és értékét. A kampány utóértékelésének teljes képéhez szükséged lesz arra az adatra, ami megmutatja, hogy egy-egy csatornához mennyi asszisztált konverzió történt.

A cégek 90%-a kiadja egy külsős cégnek az AdWords működtetését, aki kezeli a kampányokat. És nagyon nem mindegy, hogy az a cég, aki a kampányokat kezeli, mit hozott a konyhára, azaz milyen eredményeket produkált.

Ha te csak a direkt konverziókat nézed, akkor nagyon nagy hibát követsz el, mert a külsős cég hozott egy többletet, ami nem direkt konverzióként látod, hanem az asszisztált konverziókban.

Meg kell nézned a Segített konverziók menüpontban pl. a Fizetett csatornát, ami az esetünkben az AdWords, ha nincs Facebook kampány. Itt azt a számot látod, ami minden más csatornához kapcsolódik, de nincs benne az AdWords , viszont az volt a kiinduló pontja.

Az előbbi példát folytatva: rákattintott az AdWords hirdetésre, de nem rendelt azonnal, hanem csak később, valamelyik más csatorna hatására. Ez az összeg szerepel az asszisztált konverziók riportjában a Fizetett csatornák mellett.

Ugyanígy érdemes megnézni más csatornákat is, mert így kapsz pontos adatot arról, hogy egy-egy e-mail marketing kampányban, vagy display kampányban mennyi volt az asszisztált konverzió. Ez lesz az a bevétel, ami nem az eredeti kampányban használt csatornákhoz kapcsolódik, hanem más csatornához, mert nem azonnal, hanem később történt a megrendelés.

Érdemes megnézni a Google Analytics már magyarul is megjelent „Segítség” oldalait, amelyek a konverziókról és a kampányokról szólnak.

 

Hozzászólás