Inbound marketing kampánymenedzsment
A marketing kampányokat kétféleképpen menedzselhetjük, ami a globalitást illeti. Az egyik az inhouse, vagyis amit saját magad készítesz. A másik pedig valamilyen külső, erre szakosodott marketing céggel történik.
A cikkben és a podcast-ben az inhouse típusú kampánymenedzsmentről lesz szó, mégpedig inbound marketing szempontból. Megnézzük, hogyan kell létrehozni egy inbound marketing kampányt, hogyan kell üzemeltetni és utóértékelni.
A cikk és a podcast egy sorozat lesz, a jelenlegit 10 részes szakmai boncolgatás követi kampánymenedzselés témában.
Milyen kampánytípusok léteznek?
Néhány típust tudunk csak megkülönböztetni, akár kis, akár nagyobb cégek esetében.
Márkaismertségnövelő kampány
Ha kezdő a vállalkozás, a márkaismertségnövelő kampánnyal érdemes kezdenie. A terméket, vagy szolgáltatást meg kell ismertetni a célközönséggel.
Látogatottságnövelő kampány
Más eszközökkel, másképp készül ez a kampánytípus.
Leadgeneráló kampány
Nagyon gyakran ezt a kampányt egybemosódva készítik az előzővel. Ez azt jelenti, hogy úgy generálunk lead-eket, hogy egyben látogatókat hozunk a weboldalra.
Természetesen vannak olyan kampánytípusok, ahol csupán a látogatottság növelése a cél.
Leadgondozó kampány
Tipikusan hírlevél listára küldünk valami tartalmat, majd akik érdeklődnek a termék, vagy szolgáltatás iránt, próbáljuk rávenni őket a vásárlásra. Tehát a lead-ek már megvannak és próbálunk értékesíteni, azaz ügyfeleket generálni a lead-ekből.
Ügyfélgondozó kampány
Próbálunk más dolgokat is értékesíteni nekik, evangelistákat produkálni belőlük. Mindenképpen hatékony foglalkozni velük azért, mert értéket hoznak a cégnek, ami lehet pézbeni, de lehet más értékről is szó.
Ezek azok a kampánytípusok, amelyeket meg lehet valósítani, akár egyszemélyes, akár multi cégről beszélünk.
Kampányfolyamatok
0. lépés – Kövesd a marketing tervedet
Kövesd a marketing tervet, amit remélhetőleg elkészítettél, vagy mégsem.
Van itt egy extrém példa. Egy 50-60 éves coach elindította saját vállalkozását, amit nagyon jól csinál, de korábban cégnél dolgozott. Viszont nem csinált marketing tervet, nincs szüksége rá, összességében néhány inbound marketing eszközt használ. Blogot vezet, publikál a közösségi médiában. Az eddigi szakmai kapcsolatait kihasználva tud újabb és újabb ügyfeleket szerezni. Pontokban összesíti, hogy az adott évben mit szeretne csinálni, vagy csak egy feladatlistán van felsorolva. Az is előfordul, hogy sehol, csak a fejében.
Kis-, közép- és nagycégek esetében a marketing terv elkészítése kikerülhetetlen lépés. Legalább egy egyszerűsített 2-3 oldalas terv legyen meg ahhoz, hogy jobban felkészülve kezdődjön a következő év. Megtervezve a dolgokat, terv szerint haladva.
1. lépés – Határozd meg a célcsoportodat (Buyer Persona)
Cégmérettől függetlenül gondold át, hogy kihez szeretnél szólni. A célcsoportokat tovább lehet bontani nemzetközi, demográfiai, iparági, pozíció, stb. szerint.
Ha készen vannak a Buyer Personák, akkor nekik kell a tartalmakat készíteni, a kampányban rájuk kell célozni.
2. lépés – Határozd meg a célokat és hogyan fogod mérni
Számszerűség
A cél mindenképpen a kampánytípussal lesz összekapcsolható. Például egy márkaismertségi kampánynál valamilyen számot, vagy arányt kell meghatározni, hogy mérhető, megfogható, átlátható, előre tervezhető cél legyen.
Ez azért fontos, mert nem jó megoldás, ha csak a kampány végén születik meg a döntés, hogy az a kampány sikeres volt, vagy nem. Szükséges valamilyen számszerűség.
Analitika
A célokhoz tartozik az is, hogy milyen eszközzel méred az eredményeket. Legtöbben a Google Analytics-et használják, de vannak más szoftverek is a piacon.
A hírlevél, közösségi média megosztó, landingoldal-készítő, blog, kutatási, vagy akármelyik szoftverről van szó, mindegyik rendelkezik valamilyen szintű analitikával, láthatod az utóértékelést az adott szoftveren belül. Néha a kisebb cégeknek ez is elegendő ahhoz, hogy az alapszámokat lássák, nem mindig szükséges a Google Analytics-ben a kampányokat követni.
Az esetek 80-90 %-ában komplexebb kampányok készülnek. Ahhoz, hogy pontosabb számokat és az összefüggéseket is értékeljük, pláne azt, hogy a konverzió honnan érkezett, milyen marketing csatornából, akkor kihagyhatatlan a Google Analytics, vagy más analitikai rendszer használata.
3. lépés – Készítsd elő a csalit és a landing oldalt
Megvan a cél, kész a célcsoport a marketing tervnek megfelelően. Az inbound marketing következő lépése a csali előkészítése, amit a landing oldal készítése követ.
A csali lehet letölthető dokumentum, videó, kérdőív, beléphető adatbázis, webinar, stb. Csali lehet offline dolog is, ami pl. termékminta, tanácsadás, próbaóra, stb.
El kell dönteni, hogy mi lesz a csali, ami természetesen érdekli a Buyer Personát és innentől kezdve megvan minden információ ahhoz, hogy elkészüljön a landing oldal. A landing oldalon lesz a látogatónak lehetősége hozzájutni a csalihoz, amit egy form kitöltésével szerezhet meg.
4. lépés – Készítsd elő a CTA-kat a website-ra/blogra
A CTA (Call To Action) gyakorlatilag kis hirdetés, akár kép, akár gomb vagy szöveges link formájában jelenik meg.
A CTA-kat el kell helyezni a weboldalon, blogon, hogy megfogd a látogatóknak az érdeklődését, a link pedig a landing oldalra tereli őket.
Tehát a landing oldal önmagában nem elegendő, oda kell terelni a látogatókat, amit a CTA-val, hírlevéllel, hirdetésekkel, organikus posztokkal lehetséges megoldani.
5. lépés – Készítsd elő az automatizmust (lead generálás és gondozás)
Ha kész a landing oldal és a CTA-k is a helyükön vannak, akkor a lead-ek adatainak a tárolása következő feladat. Vagyis hova kerülnek a formot kitöltők adatai, mi történik utána. E-mail-t kap, esetleg sorozatot? Mi lesz az e-mail-ekben, mikor és mi után mennek ki az e-mail-ek, stb.
Ez a marketing automatizálás megoldható vagy autoresponderrel, vagy hírlevél szoftverrel, akár CRM szoftverrel.
Kisebb cégek számára is vannak már olcsóbb megoldások erre a folyamatra.
6. lépés – Küldj ki eDM-et a létező listáidra
A már meglévő listára is érdemes e-mail-t küldeni, amiben a link a landing oldalra mutat. Első lépés, hogy látogatót hozz a landing oldalra, meg kell ismertetni őket a kampány lényegével. Egyszerűen fel kell ajánlani, hogy használják ki a csalit.
7. lépés – Írj SEO barát blogposztot
Nem kerülhet sor erre olyan egyszemélyes vállalkozásnál, ahol nincs szakember, nincs idő, és drága.
A témával kapcsolatban elő kell készíteni egy cikket, amit természetesen érdemes keresőkre optimalizálni, hogy megtalálható legyen.
Talán ez nem is annyira a kampánnyal kapcsolatos lépés, mert nemcsak a kampány alatt fognak érkezni a látogatók, hanem mindig. A látogatók ugyanis nem a landing oldalra, hanem a blogcikkre fognak érkezni.
Az inbound marketing kampányoknak ez a része egy hosszabb távú megtalálhatóságról szól, amit az optimalizálással lehetséges elősegíteni.
8. lépés – Oszd meg a posztot a közösségi médiában
Nemcsak a cikket, a landing oldalt is érdemes megosztani a közösségi médiában, akár más szöveggel és képpel, mint a cikk és a landing oldal. A link legyen az eredeti oldal linkje attól függően, hogy a landing, vagy a cikk került publikálásra.
9. lépés – Hirdesd meg a csalit
Vannak, akik a cikket is meghirdetik, de nézzük most a csali hirdetését.
AdWords-ben, LinkedIn-en, Facebookon, fizetős e-mail címlistákon lehetséges meghirdetni költséghatékonyan úgy, hogy meg is térüljön.
Igaz, hogy nem a fizetős termékre, vagy szolgáltatásra visszük a fizetett látogatókat, viszont azok fognak kattintani a linkre, majd azok fogják kitölteni a formot a landing oldalon, akik valószínűleg a célcsoportba tartoznak.
A lényeg, hogy meglesznek az adataik és akár a következő lépésben már értékesíteni lehet számukra.
10. lépés – Mérj mindent
Az értékelés nem azt jelenti, hogy riportokat gyártunk, hanem próbáljuk megérteni a miérteket akkor is, ha pozitív és akkor is, ha negatív eredmények születtek a kampány során. Mérés nélkül senki nem lesz okosabb a következő kampányokban.
Röviden ennyi az a inbound marketing kampány folyamata, amelyekkel részletesen fogunk foglalkozni a követező cikkekben és podcast-ekben.