Reklámkampány utóértékelési segédlet
A kis cégek esetében a reklámkampányok nagyon gyakran úgy indulnak, hogy nem használják az UTM paraméterezés (azaz kampánykövetés) nyújtotta lehetőséget. Nagy cégek általában alkalmazzák, viszont a kkv-oknál sajnos hiányos ez a folyamat.
Podcast a témában:
Cikk a témában:
Mit jelent az UTM paraméterezés és miért fontos?
Elindítasz egy kampányt bármilyen marketing csatornán, legyen az akár e-mail, Facebook, AdWords, display hirdetés, szponzoráció, PR cikk, organikus post, illetve bármilyen fizetős vagy ingyenes csatorna.
Arra a kreatívra rákattintva a felhasználó természetesen meg fog érkezni arra az oldalra, ahova te szeretnéd. A kampány működőképes, viszont a statisztikákban nem lesz beazonosítható, azaz nagyon nehezen.
Természetesen feltételezem, hogy a weboldal mögött fut legalább egy Google Analytics analitikai rendszer.
Amikor fizetős kampányt készítesz, akkor az UTM paraméterezés különösen fontos, mert a Google Analytics-ben a kattintásoknak, megrendeléseknek és más konverzióknak láthatónak kell lenni.
Tehát ahogy elindul a kampány, azonnal látni fogod az élő adatokat az analitikában, illetve a kampány után látni fogod az adatokat arról, hogy a kampány milyen hatékonysággal teljesített.
Ez csak akkor lehetséges, ha azokat az Url-eket, amelyeket megadtál a hirdetés, vagy post mögött, beparamétezed (kiegészíted a linket pár paraméterrel).
Egyszerűen csak arról van szó, hogy az alap linket kibővíted kicsit néhány számodra hasznos információt nyújtó paraméterrel.
Töltsd le a paraméterezési segédletet, amiben példák segítenek neked abban, hogy a saját paraméterezésed jól készítsd el. Itt tudod letölteni.
A Google-nak van saját magyarázási segédlete, ami itt elérhető el: Egyéni kampányparaméterek létrehozása a hirdetési URL-ekhez.
Érdemes megnézni, mert jól magyarázza, hogy mit és hogyan kell beparaméterezni, hogy a „Kampányok” menüpontban lásd a Google Analytics-ben.
Miért van szükség külön táblázatra?
Nagyon fontos, hogy egységes legyen minden paraméterezés. Használd a paraméterezési táblázatot, ingyenes, töltsd le és kezdd el abban megtervezni! FIGYELEM! A cikk a táblázat alapján lett megírva, azaz táblázat a segédlet, amit jó lenne nyitva tartanod cikkolvasás alatt.
A kampánytervezést mindig a paraméterezéssel kezdd! A táblázatban konzisztensen kell beírni azokat a paramétereket, megnevezéseket egy-egy cellába, ahogy korábban is csináltad.
Ha nem egyformán használod a paramétereket, a Google Analytics-ben egy e-mail forrás két különböző kampányként jelenik meg, amit egyszer kis betűvel, máskor nagy betűvel írtál.
Ez azt jelenti, ha később bármilyen statisztikát szeretnél leszűrni akár e-mail, akár podcast, akár post, akár cpc, pláne ha nagyon sok van ezekből, akkor ezeket egy képernyőn kell látni.
Ha a paraméterezés mindig máshogy van elkészítve (akár csak betűelírással), akkor sajnos ez nem lesz látható egy kimutatásban. Ilyenkor nyomozni kell a Google Analytics-ben és megpróbálni mindegyik variációt elérni, hogy kiderüljön az eredmény.
Minden egyes kampánytervezésnél használni kell a paraméterezési táblázatot, hogy az adatok egyformák legyenek és segítsen neked egy azonos struktúra szerint dolgozni.
Ez a táblázat később akkor is a segítségedre lesz, amikor vissza szeretnéd nézni, hogy egy-egy kampányban mit használtál és hogyan.
Az egész táblázatot érdemes csupa kis betűkkel írni, ékezetek nélkül, és ahol egynél több szó szerepel, ott kötőjellel kell elválasztani. Később ebből problémák lehetnek a mérésben, ezért erre fontos figyelmet szentelni.
Hogyan lesz jó az UTM paraméterezés?
A táblázat első oszlopa a megjelenés.
Gyakorlatilag azt kell ide írni, amiről szó van. Ilyen lehet a napi Facebook post, Facebook hirdetés, AdWords, hírlevél link, edm, figyelő hírlevél, nők lapja hírlevél, vagy hasonló megnevezések.
Az a javaslatom, hogy az ingyenes kampányaidat is vezesd ebben a táblázatban, ha paraméterezni kell.
A napi Facebook post például ingyenes, vagyis organikus, mégis paraméterezzük ezeket a linkeket is éppen azért, hogy a kampányok alatt legyen adatunk arról, hogy az ingyenes dolgok mit produkálnak. Ha van Optimonk pop-up-od, akkor a beállításoknál használj szintén paraméterezett linkeket és írd be a táblázatba is.
Első paraméter – URL
A következő oszlop maga, az URL. Ide annak az oldalnak a nyers URL-jét másold be, ahova a látogatókat szeretnéd vinni. Ez nem valószínű, hogy a nyitó oldal lesz, hanem valamilyen belső, vagy landing oldal.
Második paraméter – Forrás
A forrás (source) paraméter oszlopába a megjelenés helyét kell beírni. Ez lehet a Facebook, Google, Linkedin, Twitter, hírlevél, Origo, Index, Optimonk, és így tovább. Ha több nyelven van, akkor fontos kötőjellel megjelölni, hogy milyen nyelven jelenik meg. Például: hirlevel-hu, hirlevel-de, stb.
Harmadik paraméter – Médium
Ez a paraméter a csatornát jelenti, érdemes használni a Google terminológiáját. A Facebook esetében ez post és cpc (cost-per-click), azaz a fizetős hirdetés.
Ha a forrás a második paraméternél Facebook, akkor a harmadik paraméter lehet post (ha organikus post-ról van szó) és cpc (ha fizetős kampány esetén). Később a statisztikákban így tudod megkülönböztetni a fizetős és organikus kampányokat.
Természetesen ugyanez a helyzet a Google esetében is, de mivel ott nincs organikus megjelenés, ezért a médium ott cpc lesz.
A hírlevelek esetében a médium e-mail lesz.
Bármilyen más esetben, például a website bannerek, vagy kép alapú megjelenéseknél a médium display lesz.
A videós megjelenéseknél a video a helyes megnevezés.
Negyedik paraméter – Kifejezés (keyword)
A hirdetés típusát jelenti ez a paraméter (legaláb is én ezt javasolom), vagy keyword, ahogy a Google javasolja. Nem kötelező a kitöltése, mert nem kell kitölteni a kifejezéseket semelyik médiánál, forrásnál. Olyan kereső esetében érdemes kitölteni, ami nem Google. Ilyen lehet a Yandex, Yahoo, Bing, ahol pontosabban lehet követni, hogy egy-egy kulcsszó esetében mi történt.
Ez az oszlop kicsit át lett dolgozva a táblázatban, vagyis a kifejezés oszlop a hirdetés típus legyen. Lehet, hogy neked olyan ingyenes megjelenésed fut például a Facebook-on, ami ajánlat.
Más esetben ez valamilyen más típusú hirdetés, akkor más szavakat használj arra ügyelve, hogy máskor, amikor ajánlat lesz, akkor szintén az ajánlat szót használd.
A hirdetés típusa paraméter lehet mobile-news-feed, text-link, edm, kiemelt-tartalom, pop-up.
Ötödik paraméter – Tartalom
A tartalom paraméter gyakorlatilag a hirdetés megnevezése. Ha egy kampányról van szó, akkor valószínű, hogy meg fog egyezni minden egyes sorban, akárhol is hirdetsz, akármilyen forrást és médiumot használsz.
Lehetnek esetleg változások, különbségek ott, ahol más-más országban fut ugyanez a kampány, ilyenkor érdemes kötőjellel odaírni a rövidítést, ami az országot jelenti. Másik esetben pl. email hírlevélben egy linknél fogsz használni képes hirdetést és gombot, ami ugyan oda vezet. Ebben az esetben a tartalom paraméternél meg tudod különböztetni a kettőt. Tehát a tartalom a hirdetés megnevezése legyen.
Hatodik paraméter – Kampány neve
Kiemelkedően fontos itt is, hogy egyforma legyen az elnevezés. Ha vezeted a táblázatot, akkor ez nem lesz probléma. Ha később szeretnéd megnézni a kampányod teljesítését, akkor elég egy kampányra rákattintanod a Google Analytics-ben, és látod kilistázva minden egyes sorban a forrást, ahol ezt a kampányt megjelenítetted, hirdetted.
Összefoglalva az alapdolgokat:
Mindent kis betűvel, ékezetek nélkül, több szavas elnevezéseknél kötőjellel kapcsold össze.
Ha egy kampányt tervezel, használd ezt a táblázatot, töltsd ki előre és innentől kezdve a Google segédletét használva jóval könnyebben, gyorsabban tudod megcsinálni a paraméterezést.
Ha kell küldeni a paraméterezett linket valakinek (Origo, Index, stb.), akkor ezt a paraméterezett linket kell elküldeni a médiának.
Amennyiben a saját eszközeiden használod, mint a hírlevélküldő, a Facebook-on organikus post-ként. cpc kampányokban, pop-up-okon, akkor te fogod saját magad beállítani.
A kampányok utóértékelésére elengedhetetlen a paraméterezett linkek használata. Ha ez nincs, mert csak a sima linkeket teszed be egy-egy kampány esetében, akkor az Analytics-ben soha nem fogod pontosan látni külön a kampányok eredményeit. Akár ingyenes, akár fizetős kampányokról van szó, ezeket a paraméterezéseket érdemes először megcsinálni és használni a kampányokban.