CTA – Call To Action, avagy hogyan irányítsunk a felhasználó figyelmét
Ha nem lennének linkek és gombok a website-okon, email-ekben, sokkal nehezebben tudnánk navigálni az interneten, de biztosan, hogy nem abban az irányba mennénk, ahova a website tulajdonosa szeretné.
Podcast a témában:
Cikk a témában:
Vannak, akik egyáltalán nem használják sem a weboldalukon, sem más platformokon ezt a technikát, vannak, akik használják ugyan, de hibásan.
Ebben a cikkben és a podcast-ben megmutatjuk, hogy miért fontos használni, milyen platformokon érdemes alkalmazni, hogy nézzenek ki, hol legyenek elhelyezve, hogyan kell elkészíteni, milyen eszközök léteznek rá.
A CTA miért fontos egyáltalán?
Ahogy a címben is szerepel, irányítani kell a felhasználói figyelmet. Egészen konkrétan arról van szó, hogy a website-ok, blogok, e-mail-ek CTA-k nélkül nem irányítják a figyelmet, így a felhasználó nem fog eljutni oda, ahova te szeretnéd.
A CTA fő céljának mindig a figyelemfelkeltés kell, hogy legyen. A „figyelemfelkeltés” már determinál sok mindent. Például a kinézetét, mert ha egyáltalán nem figyelemfelkeltő, nem is hívhatod CTA-nak.
Milyen platformokon működik a CTA?
Leginkább weboldalakon, landing oldalakon, hírlevélben, eDM-ben használható. A közösségi médiában ott vannak a posztok, stb.
Milyen CTA-k léteznek?
A CTA szó hallatán nagyon sokan rögtön a gombra gondolnak, ami részben igazság, mert a gomb önmagában egy Call To Action. Az inbound marketingben az utolsó 4-5 évben a gomb is nagyon sok átalakításon esett át és nemcsak a kinézet, hanem a méret és a tartalom tekintetében is.
Tehát a Call To Action nemcsak a gombot jelenti, de ez az alapja.
Lehet egy link is, amit például egy cikkben használsz. Lehet kép is, amivel irányítod a látogatót. Ezt belső hirdetésnek is nevezik.
Hol lehetséges elhelyezni?
Ha egy belső oldalról van szó, például egy cikkről, akkor 3-4 típusú elhelyezés lehetséges.
Fejléc
Az első típus maga a fejléc, ami igazából egy nagyon nagy kép, de nem a teljes képernyő méretben. Ez a fejléc akár önmagában is tartalmazhat akár egy hírlevél feliratkozást, vagy egyetlen egy nagy gombot.
Oldalsáv
A jobb oldalsávban az első elem szintén lehet Call To Action, ami általában szintén feliratkozás a hírlevélre. Érdemes arra figyelni, hogy ha már a fejlécben is ez a funkció van beállítva, akkor mégegyszer ne jelenjen meg ugyanaz az oldalsávban is.
A blogpost-ra tekints sales tölcsérként, így az első képernyő a tölcséred eleje. Ezt a képet látja a legtöbb látogató, az első képernyőn biztosan elidőznek pár másodpercet, ami alatt meg tudod fogni a figyelmét, ha tényleg figyelemfelkeltő a CTA. Így azok is látják, akik nem fogják a teljes cikket elolvasni, hanem csak a címet. Ha sikerül megfogni a látogatót, akkor hatásos lesz és megkapod az e-mail címét.
Cikkek
Az cikkben lefelé haladva az oldal alja felé egyre szűkül a tölcsér is. A cikk szöveges részében szerepelhet csak szöveges változat, ami természetesen alá van linkelve. Képes megoldással is használhatod.
Jól működik, ha ugyanolyan betűtípussal, betűszínnel alkalmazod, esetleg a link színe miatt más szín, de ne legyen nagy kontraszt. A felhasználó nem tudja, hogy ez egy hirdetés, promóció, vagy egyéb dolog, ami el fogja vinni a cikkből.
Van, aki nagy képes CTA-kat készít, amin rajta van a gomb, a gombon pedig a leírás. A képek minősége, amikkel találkozni lehet, már önmagában megér egy podcast-et, cikket. Az a jó, ha azzal a témával kapcsolatos, amiről maga a Call To Action szól.
Mivel az első képernyőn nem mindenki tartózkodik sokáig, ezért a kezdő típusú Call To Action-t a tölcsér tetején (Top of the Funnel) kell elhelyezni, ahol a gyengébb érdeklődést mutató látogatót is van lehetőség megfogni, csupán hírlevél feliratkozással.
A cikk közepén már lehet egy csali, ami még mindig ingyenes, de nagyon fontos, hogy a cikk témájával kontextusban legyen.
A negyedik lehet a cikk alján. Hatékonyabb, ha ez rövid, kicsi és nem nagy képes. Lehet akár egy gomb, vagy egy mondat a gombon, de mindenképpen a rövid hatékonyabb. Akik elolvasták a teljes cikket, nagyobb érdeklődést mutatnak, meg lehet őket fogni.
Vannak, akik itt már a sales-el próbálkoznak, mert a teljes oldal aljára csak a nagyobb érdeklődést mutatók jutnak.
Ha van elég content, akkor itt is még ingyenes anyaggal próbálkozz, amire fel tud iratkozni a látogató, mert a lényeg az adatbázis építése. Később e-mail marketing automatizálással tudsz majd értékesíteni, de itt a listaépítés a legfontosabb.
A Call To Action elhelyezése az e-mail-ben majdnem ugyanerről szól, ugyan ebben az esetben nem helyezünk el fejlécet. De képes már lehet az eDM elején, a szövegben pedig lehet egy alálinkelt szöveges CTA és kihagyhatatlan egy gomb a végén. Általában a gomb kapja a legtöbb kattintást, de ha elkezded használni a képes CTA-t, illetve a szövegben az alálinkelt szöveges CTA-t, látni fogod, hogy mindegyikre lesz kattintás.
Ha csak a gombot használod, valószínűleg összesen kevesebb kattintást fogsz elérni, mintha mindhármat használnád.
Hogyan készül a CTA?
A CTA-kat komplex megoldásokkal is lehet készíteni. Ilyen lehet pl. egy HubSpot-os modul, ami nagy segítség a készítésben, elhelyezésben és utóértékelésben is.
Meg lehet oldani egyszerűen és olcsón is, akár PPT-ben össze lehet állítani egy CTA-t. Canva is nagyon jó megoldás CTA készítésre.
Léteznek különböző WordPress és más szerkesztőségi rendszer bővítmények, amelyek a CTA-ról szólnak és amelyeket használni lehet.
Egy középméretű cég például a saját grafikusával elkészítteti ezeket a CTA-kat és saját adserverrel méri a hatékonyságukat. Erre egy jó ingyenes megoldás a Google DoubleClick.
Melyek a legjobb színek?
Nem szerencsés meghatározni és megmondani, hogy milyen színe legyen a CTA-nak. Mérni és tesztelni kell mindent. Az alapigazság az, hogy a CTA-nak nem szabad tartalmazni azokat a színeket, amelyek a weboldalon, a blogon, a landing oldalon, e-mail-ben szerepelnek az elemekben.
Mindenképpen másmilyen színű legyen, mint bármelyik elem színe a weboldalon. Tanácsos erősebb színeket használni, hogy az a CTA tényleg figyelemfelhívó legyen!
Ha gomb CTA-ról van szó, akkor ne felejtsd el ugyanazt a színt használni mindenhol!
Mindenképpen érdemes elkezdeni használni, minél többet olvasni, tanulni a CTA-ról, tesztelni, mérni és értékelni. Folyamatosan lehet finomítani őket, hogy szebbek és hatékonyabbak legyenek, mert a CTA-k fogják a látogatókat irányítani abba az irányba, ahova szeretnéd őket eljuttatni. Így lesz több konverziód napról napra.