Három sikeres B2B közösségi média stratégia
Sokan azt állítják, hogy a közösségi média csak a B2C szektorban működik, és a B2B marketingesek jobb, ha nem is próbálkoznak vele.
Azonban a B2B szektor működése is nagyban a személyes kapcsolatokon alapszik, így kár lenne kizárni innen a közösségi marketinget. A közösségi oldalakon ápolhatók és mélyíthetők ezek a rendkívül fontos kapcsolatok. Ráadásul a B2B-ben gyakran előfordul, hogy egy adott vevőnk vásárlásai között hosszabb idő telik el, így érdemes megtalálni a módját a kapcsolat ápolásának.
Lássunk 3 közösségi média stratégiát, melyek már bizonyítottak a B2B marketingben.
1. Keltsük fel a figyelmet!
A B2B vállalatok figyelmet igényelnek más vállalkozásoktól. Ahhoz, hogy kiderítsük, hogy mivel keltsünk „feltűnést”, meg kell vizsgálnunk a célcsoportunk viselkedését (a közösségi oldalakon is).
Elsősorban az alábbi kérdésekre keressük a választ:
- Mely közösségi csatornákat használja a célcsoportunk szakmai és magán szférában?
- Milyen problémák foglalkoztatják? Milyen kielégítetlen igényei vannak?
- Hogyan tud és hogyan szokott tájékozódni a lehetséges megoldásokról?
LinkedIn / Facebook
Elsősorban a fenti két közösségi oldalt használják itthon a B2B cégek. Gyakran csak arra terjed ki a marketingjük ezeken a felületeken, hogy létrehoznak egy cég oldalt. Azonban sokkal sikeresebb az a megoldás, ha a célcsoportunk problémáját vesszük górcső alá, és a probléma vagy a megoldás „nevében” hozunk létre oldalakat, vagy szakmai csoportokat, és ezeken keresztül (is) kommunikálunk.
Blog
A szakmai blog megléte elengedhetetlen a B2B-ben. Azonban itt is a célcsoporthoz igazítsuk a tartalmainkat, számukra legyen releváns és informatív. Sok esetben gondot jelent, hogy a vevőknek csak egy kisebb része beszél velünk egy nyelvet, a többségnek nincs meg az a magas szintű szakmai tudása, amit a vállalatunk képvisel. Vegyük ezt figyelembe és fogalmazzunk a célcsoport számára érthetően. Gyakori, hogy a cég átveszi a cégközpont angol nyelvű blogját, és nincsenek magyar nyelvű szakmai írások, holott azokra is nagy igény lenne.
Videó
A videós tartalom az egyik leghatékonyabb eszköz a B2B-ben. Használjuk ki, hiszen a legbonyolultabb dolgokat is roppant egyszerűen be tudjuk mutatni általa, és ma már a technika is könnyen elérhető hozzá.
2. Kísérjük figyelemmel a szakterületünk véleményformálóit!
Vegyük számba, hogy általában kikre hallgat, kihez fordul a célcsoportunk, ha olyan problémája adódik, amelyre mi is megoldást tudunk nyújtani. Szóba jöhetnek a szakmánk piacvezetői, a közvetlen versenytársaink, de szakmai fórumok, újságok, szervezetek is. Ha tudjuk kik ők, akkor kísérjük figyelemmel a közösségi médiában folytatott tevékenységüket, hiszen több legyet üthetünk egy csapásra. Tanulhatunk tőlük, hozzászólhatunk bizonyos szakmai vitákhoz, kérdésekhez és ezzel erősíthetjük a szakmai hitelünket, vagy akár gyümölcsöző szakmai kapcsolatokra is szert tehetünk.
3. Generáljunk értékesítési kapcsolatokat!
Közvetlen vagy közvetett módon is építhetünk értékesítési kapcsolatokat. Könnyen módot keríthetünk rá, hogy kapcsolatba lépjünk olyan emberekkel, akiknek az adatlapjából kiderül, hogy velünk azonos szakmai területen mozognak. Készíthetünk például egy rövid kérdőívet, felmérést, amiben kikérhetjük a véleményüket, vagy egy szakmai csoportban való „beszélgetést” követően felvehetjük velük közvetlenül is a kapcsolatot. Ha kapcsolatba kerültünk, akkor megkereshetjük őket közvetlen ajánlattal is, de akár további ajánlásokat is kérhetünk tőlük.
A B2B szektor ugyan a vállalkozásokat célozza, de azokat is emberek alkotják. Természetesen nem eredményes a tolakodó magatartás a közösségi oldalakon, hiszen azzal csak rombolunk kapcsolatépítés helyett, de a legtöbb esetben megtalálhatóak azok az utak és módszerek, amelyekkel hatékonyak és sikeresek lehetünk.