Hogyan válasszunk marketing partnercéget?
Nem elég, ha a marketing partnercéget megtaláltad, hagynod is kell dolgozni.
Nagy fejfájást okoz kis- és nagy cégeknek is egyaránt a megfelelő marketing partner megtalálása és kiválasztása.
Már annak a ténynek a felismerése, hogy szükség van külső segítségre, hatalmas előrelépés, ami közép- és nagy cégeknél ez nem szokott problémát okozni. A kisvállalkozók nagyon gyakran azt hiszik, hogy ők szuperhősök és mindent meg tudnak oldani. Pedig kiszervezéssel sokkal több minden valósulna meg.
Kiszervezés előnyei
Tehermentesítés
Egy kisvállalkozó általában sok „kalapot hord”, azaz sok területtel foglalkozik, többek között a marketinggel. Tehát a kiszervezés több szabadidőt biztosítana számára, amit más fontos feladatokra szánhat.
Költséghatékonyság
A kiszervezés költséghatékony is, ha olyan marketing partnercéget választasz, aki költséghatékonyan tudja megoldani ezeket a feladatokat.
Magasabb eredmények
Általában a kiszervezéssel jobb, minőségi munkát is kapsz, azaz magasabb eredmények születnek.
A kiszervezés tehát mindenképpen jó megoldás.
Nem megfelelő kiszervezés
Amikor megszületik a döntés a kisvállalkozóknál, hogy bevonnak egy külsős céget a feladatra, az esetek 90%-ban ugyanaz a hibás döntés fordul elő.
Nem megfelelő szakmaiság
Nem megfelelő szakmai cég mellett döntenek. Tipikus példa, hogy megbíznak egy ismerős programozó copfos fiút, aki majd mindent megold.
Vagy van ennél rosszabb megoldás is, amikor egy családtagot (anya, apa, fia, lány, akárki más rokon) bíznak meg a feladatok elvégzésével, mert az adott személy éppen semmivel nem foglalkozik.
Nem győzöm bizonyítani a kiscégeknek, hogy a marketing nem azzal foglalkozik, hogy egy zsák krumplit az egyik helyről a másikra kell tenni, amire bárki képes. Egy kis szakmai tudásra mindenképpen szükség van, ami felsőoktatásban és itt-ott megszerezhető.
A nem megfelelő szakmaiság egész biztosan nem lesz jó megoldás.
Olcsó, de hatékony
A másik probléma, hogy olcsón, de hatékonyan szeretnénk mindent. Ez nem csak a kis-, hanem a nagy cégek esetében is igaz, de azért van egy szint, ami az olcsóságot illeti.
Nem az a fiatal, vagy idős cég a legmegfelelőbb, aki egy kicsit is ért az internethez, és a Google AdWords kampányt meg tudja oldani, mint problémát.
Nagyon tipikus példája az, amikor a kisvállalkozó felveszi a frissen végzett diákot a főiskoláról vagy egyetemről, aki marketing szakon végzett. Azt gondolják, hogy itt a fiatal munkaerő, aki olcsó és szakember is egyben.
Sajnos ez a fiatal szakember még nagyon sok mindent nem tud a szakmáról, tehát neki még tanulnia kell valakitől, hogy pár év múlva jó munkaerő legyen belőle.
Ha neked cégvezetőként nincs marketing tapasztalatod és azt nem tudod átadni, akkor ez az olcsó megoldás nagyon rossz lesz.
Nem megfelelő projekt kiadása
Van még egy súlyos hiba, amivel nagyon gyakran találkozni, a nem megfelelő projekt kiadása. Itt már egy szakmai döntésről van szó, ami azzal kapcsolatos, hogy a projektet ugyan kiadjuk, de nem adjuk ki mindet. Ami eredményt tudna hozni, magunknál tartjuk mondván, hogy azt mi is szeretjük csinálni.
Ezek a problémák fordulnak elő, amikor végre kiválasztásra kerül egy külsős cég.
Nebojsa 17 éve van a szakmában és több, mint 30 tenderes ajánlatkérésen van túl a website fejlesztéstől kezdve a PPC ügynökség kiválasztásig.
Kiválasztási módszerek
A szakmailag korrekt marketing cég keresésében és kiválasztásában 3 alapvető módszerrel dolgoznak a cégek.
Direkt kiválasztás
Ez is egy nagyon jó megoldás abban az esetben, ha tudsz szakmailag jó partnert választani. Ez azt jelenti, hogy szakmailag felnőttél arra a szintre, amikor már figyelsz valakit a piacon, körbe érdeklődted ismerősöktől, kollégáktól, megnézted a referenciákat és hoztál egy kemény döntést, akivel egy bizonyos területen együtt fogsz dolgozni. Ezt hívják direkt kiválasztásnak.
Ha nincs szakmaiság, csak hatalmas kérdőjel van, hogy mi lesz az egészből.
Ajánlatkérés
A leggyakrabban használt mód az ajánlatkérés, ami nagyon egyértelmű. Leírod, hogy mit szeretnél, keresel 5-10 céget a piacon, aki ezzel foglalkozik, elküldöd e-mailben az ajánlatkérést. Leírod a lépéseket, hogy mikor mi történik, hogyan, mi alapján fogsz dönteni.
Meghallgatod a pályázókat, ki-mit szeretne mondani. Azt a személyt kérd prezentálásra, akivel napi kapcsolatban leszel, mert így nem lesz zsákbamacska, hogy az ügyvezető megnyerte az ajánlatkérést, viszont természetesen a munkát nem ő fogja csinálni, hanem más valaki, akivel esetleg gondok lesznek.
Tender
A tender a legkomplexebb megoldás, aminek többféle változata is van, de a közbeszerzési tenderek a legnehezebbek. Nagyon sok szabálya van, de inkább közép- és nagycégeknek valók, tehát a tenderben inkább ők gondolkozzanak.
Hagyd dolgozni a partnered
Ha már egyszer kiválasztottad azt a céget, aki megfelelő partnered lesz a marketingben, a legjobb tanácsom az, hogy hagyjad dolgozni. Nincs annál rosszabb, ha bekorlátozod, vagy továbbra is te csinálod azt a munkát, amire kiválasztottad a céget.
Azt látom a kollégáimnál és az ismerőseimnél, hogy a vállalkozók olyan korlátokat és feltételeket szabnak, és olyan tökéletes munkát szeretnének kiteleztetni a külsős partnercéggel, mint amit ők saját maguk csinálnának, amire persze sem idejük, sem szakmaiságuk nincs, viszont valami erőt és hatalmat éreznek, amit muszáj a partnercégnek kimutatni.
Ez a legnagyobb butaság, mert ha nálam a feladat 70-80%-ban megcsinálta a külsős cég úgy, ahogy én szerettem volna, akkor nagyon meg vagyok elégedve. Inkább csináljon többet 70-80%-os tökéletességben, mint egy dolgot 100%-osan, mert azzal nem nagyon lehet előre lépni.
A végére pedig néhány jó tanács:
Keresd meg a szakmailag legjobb céget, amit természetesen meg tudsz fizetni. Feltételezem, hogy az egyszemélyes vállalkozó nem fogja a legnagyobb reklámügynökséget megbízni, mert több, mint valószínű, hogy nincs annyi pénze. Vagy ha start-upról beszélünk, aki valamilyen befektető segítségével tud nagyokkal dolgozni.
A kisvállalkozók esetében és magyar marketing partnerek viszonylatában azok, akiket drágának neveznek egy-egy szakterületen, nem költség, hanem befektetés.
Ha kiválasztottad a partnert, hallgatsz a szavaira és csinálod, ahogy próbál irányítani, akkor lesznek eredmények is.
Egy nagyon egyszerű példa:
A kisvállalkozók drágának tartják a Google AdWords kampány kezelésére a 100-200 e Ft közötti havi díjat. Vannak olcsóbb cégek is a feladatra, de inkább a TOP 10 médiaügynökségből válassz, aki látható, akiről beszélnek, aki ott van a konferenciákon és előad. Ő fogja a maximumot kihozni a kampányokból és az eredmények sem fognak elmaradni.
Ha az olcsóbb céget választod, nem igazán lesznek meg az eredmények.
Keress szakmailag jó céget, amit meg tudsz fizetni.
Ajánlatot minimum 5 cégtől kérj, küldj leírást a projekttel kapcsolatban, de optimálisan 8-10 céggel érdemes felvenni a kapcsolatot, hogy kiderüljön, ki az akivel együtt fogsz dolgozni.
A 8-10-ből 1-2 azonnal ki szokott esni, mert abban a pillanatban nincs szabad kapacitásuk, vagy nem dolgoznak az adott iparággal. Fontos, hogy ezek a dolgok azonnal kiderüljenek, és ha kevés céget választottál, akkor csupán 1-2 marad, amiből választani lehet. Ha pedig 8-10-et, akkor 7-8 között dönthetsz.
A legjobb ajánlattevőket hívd be és hallgasd meg. Beszélgessetek, ismerkedjetek, nézd meg, kivel leszel napi kapcsolatban és ne csak a szakmai dolgokat vizsgáld meg, hanem azt is, hogy milyen emberekről van szó.
Weboldal fejlesztése esetében ne mondd meg, mekkora büdzsével rendelkezel, mert akkor annyiba fog kerülni.
Ami a kampányokat illeti, teljesen más, mert lehet, hogy valamelyik marketing partner, akinek megmondod, hogy neked havi 50 e Ft-od van Facebookon hirdetni, azonnal nemet fog mondani. Ez azért van, mert az ő 150-200 e Ft-os havi díja nincs arányban a költéssel és biztos, hogy nem fog működni.
Sokat kommunikálj a partnercéggel. Ha egyszer valakit kiválasztottál, add meg neki a szükséges információkat, beszélgess vele, mert csak úgy tud hatékony lenni.
Ha valamit számokkal alátámasztva javasol, akkor bízz benne és engedd meg, hogy csinálja. Nem egyszer találkoztam olyan esettel, amikor a külsős cég többletköltést javasolt, és számolgatott becsléseket, hogy mennyivel fog többet hozni, és megközelítőleg annyit is hoztak. Tehát nemhogy megtérült, hanem jócskán a díjak kifizetése után is maradt bevétel.
Remélem, hogy az elhangzottak segítenek kiválasztani a megfelelő partnert és sok sikert kívánok ebben.