Hogyan válasszunk marketing szoftvert
A téma könnyű ugyan, de annál nehezebb a megfelelő marketing szoftver kiválasztása.
Legyen az e-mail marketing, cms, crm, marketing automatizálási vagy más marketing szoftver, mindig az a kérdés, hogy melyikre essen a választás és miért.
Biztosan álltál már marketing szoftver kiválasztása előtt és gondban voltál a választást illetően.
A megfelelő marketing szoftver választásának problémái
Javasol valaki egy szoftvert, de nem használod
Általában egy tanácsadó cég, vagy a marketinges javasol egy szoftvert, miután megismerte a céget, de Neked az nem tetszik, vagy nem szeretnéd használni egyéb okok miatt.
Az a tanácsunk, hogy amikor már valaki megismerte a problémádat és szakértő azon a területen, akkor ugyanúgy, mint az orvosra, illene hallgatni rá és legalább kipróbálni az általa javasolt szoftver használatát.
Pláne, ha nem is vásárlásról, hanem csupán bérlésről van szó, ugyanis pár hónap után akár le is válthatod bármi másra.
Olcsó marketing szoftverek
Olcsó szoftver választása esetén gyakran kiderül, hogy nem jó, bár ugyanez előfordulhat a drága szoftver választása esetén is.
Ami a marketing szoftvereket illeti, ma már nagyon profi megoldások vannak olcsón is. Nem csupán azokról a pakisztáni és indiai másolatokról van szó, akik lemásolták a nagyon ismert és professzionális szoftvereket, és nem 200, hanem 2 fős csapattal üzemeltetik. Ez nem vicc, vannak ilyenek.
Léteznek start-upok és más megoldások. Sőt, minden szoftver esetében rengeteg megoldást találsz, amit meg kell nézni, le kell tesztelni, és így egészen biztosan azt fogod választani, ami számodra használható és a Te pénztárcádnak való.
Ez az, ami az olcsó szoftverekre vonatkozik. De mit is jelent az olcsó? Az olcsó akár 10-20-50 dollárt is jelenthet havonta, ami szinte minden esetben megtérül.
A drágább szoftverekre szokták mondani az ügyfeleim is nem egyszer, hogy a 150 e Ft-os e-mail marketing szoftver drága. Hát ahhoz képest persze, hogy drága, ha eddig csak valami mail szerveres e-mail küldő megoldást használtak, mert az informatikus ezt rakta össze és az ingyen volt. Viszont ez csak egy e-mail küldő rendszer, a marketinghez semmi köze nincs. Gyakori, hogy cégek Outlook, vagy Gmail levelezővel küldik még mai is az e-maileket.
Az is mindennapi még, hogy a cégtulajdonosok egy olyan szoftvert használnak, amit egyszer megvásároltak 50 e Ft-ért és ezzel dolgoznak évek óta. Majd amikor a tanács egy havi 150 e Ft-os szoftver beállítása, akkor mindenkinek égnek áll a haja, hogy miért.
Vizsgáld meg más szempontból
Megéri egy kicsit másik szempontból megvizsgálni azt a kérdést, hogy miért pont azt a szoftvert érdemes használni, milyen többletet tud hozni. Majd számoljunk utána egy kicsit, hogy egy megrendelés pl. 120 e Ft-ot hoz a cégnek, amiből a nyereség 50 e Ft. Megnézzük, hogy mennyi megrendelésre van szükség, hogy kifizetődjön a professzionális megoldás. Ha drága szoftverről van szó, mindig erről az oldalról kell megvizsgálni.
Természetesen a drága is relatív fogalom, mert van akinek a 150 e Ft a drága, másnak pedig a 150 $, amit pl. évente kell fizetni.
Vannak arra is kimutatások, kalkulációk, hogy hogyan kell mérni a megtérüléseket, mert akár nem direkt hoz új ügyfeleket a megoldás.
Tehát az olcsó és a drága szoftvert ebből a két szempontból kell mindig összehasonlítani.
Igazából ki sem próbáltam
Mondja az egyik barátom. Bejelentkezett a demóba, de nem értette, hogy miről szól az egész, kijelentkezett és utána nem lépett soha vissza. Szerintem ezt magyarázni is felesleges, mindent ki kell próbálni, végig kell kattintgatni és megnézni a működését.
Ha még egyáltalán nem használtál hasonló típusú szoftvert, akkor azt kell átgondolni, hogy mi az, amit csinálni szeretnél, ad-e a szoftver logikai útmutatót. Ha valahol elakadsz, nézd meg a Helpet, vagy cseten is kínálnak általában segítséget. Minden ilyen dolgot ellenőrizz le, hogy az elegendő-e a feladat kivitelezéséhez.
Az a legjobb módszer arra, hogy kipróbálsz valamit, mert így tudsz véleményt mondani arról, hogy tetszik-e és használható-e.
Manapság a szoftverek, pláne a marketing szoftverek úgy készülnek, hogy az esetek 70-80 %-ában az intuíció elegendő legyen, valamint logikus és ergonomikus legyen. Enélkül a szoftvergyártók el sem indítják a szoftvereket és ez az, ami számodra óriási segítség.
Már nincs szükség informatikusra sem a szoftver használatára, de még a cserére sem, hogy bármit beállítson. Ha nem nagyon használtál még ilyen típusú szoftvereket, akkor talán valaki segíthet, hogy bevezessen ebbe a világba. Pláne, ha kiscég vezetője vagy és szeretnéd saját magad ellenőrizni, használni. Kell valaki, aki ezt megmutatja és onnantól kezdve az üzemeltetési feladat a tiéd.
Fontos, hogy magyar legyen
Sokszor hallom, hogy legyen magyar, mert ha nincs fordítás, nem lehet használni. Ezzel csak egy apró probléma van, hogy manapság a marketing nagyon-nagyon angol nyelvközpontú. A szakkifejezések 90%-a egyformán jelenik meg minden egyes marketing szoftverben. Ha eddig is használtál ilyen szoftvereket, egész biztosan a másikban is ugyanazokkal az elnevezésekkel fogsz találkozni.
Illene megtanulni ezeket a szakkifejezéseket, amelyeknek gyakran nincs is magyar megfelelő fordítása. El kell kezdeni használni a szoftvereket, nem kell félni.
Nagyon sok olyan embert ismerek, akik nem beszélnek angolul, de a szoftvereket probléma nélkül használják. Megszokták, hogy mi-mit jelent, lehet, hogy valaki megmutatta nekik, vagy megnéztek pár tutorial videót. Esetleg részt vettek a szoftvergyártó egy webinárján, és ott hallgatva, félig megértve, hogy miről van szó, logikusan kikövetkeztetve eldöntötték, hogy mégis csak szeretnék használni.
Nemcsak a Magyarországon készült szoftver magyar, sorolni tudnám Kínától kezdve Amerikáig, ahol rengeteg nyelvi mutációt csináltak a fejlesztők. Lehet, hogy nincs bemutató weboldaluk más nyelven, viszont a szoftverben átállítható akár magyar nyelvre is. A Zoho például nemcsak lefordította, de át is lehet nevezhetni bármit saját iparágra szabva.
A szoftver nyelvét ilyen szempontból nézd meg mindig. Segíthetnek a Gyakran Ismételt Kérdések is, ahol kiderülhet, hogy a szoftver le van fordítva akár 10 nyelvre, többek között magyarra is. Ezért nem fontos, hogy a választott szoftver Magyarországon legyen.
Saját fejlesztés
A saját fejlesztés jó, amit megcsináltak egyszer, tökéletesen működik. Ez általában a vállaltirányítási rendszereknél jellemző. Össze van kötve a számlázó rendszerrel.
A problémák akkor kezdődnek, ha szeretnéd összekötni egy modern marketing szoftverrel.
Mit jelent a modern szoftver?
Ami az utóbbi 5-8 évben jelent meg a piacon Magyarországon és külföldön, amik szinte kivétel nélkül felhőalapú megoldások, tehát interneten keresztül elérhető szoftverek. Az esetek 99 %-ában más szoftverekkel is „beszélnek” abban az esetben, ha az API lehetőség be van építve mindegyikbe. Ez azt jelenti, hogy a megoldások elő vannak készítve más szoftverekkel való összekapcsolásra.
Ez ma nem kérdés egyik marketing szoftver esetében sem. Ha neked saját fejlesztésű megoldásod van, akkor több, mint valószínű, hogy a fejlesztő ilyesmire nem gondolt. Vagyis egyáltalán nem, vagy csak nagyon nehezen lehet más szoftverekhez csatlakozni. Ez akkor nagy gond, ha szeretnéd, hogy az a bizonyos szoftver marketinget is csináljon.
Nem egyszer találkozunk ilyen problémával, mert pl. a nagyobb cégek valamikor a múltban CRM rendszereket vettek, majd rá lett telepítve a számítógépre, vagy a szerverre a cégen belül, de ez még mindig nem felhős megoldás.
Annak a szoftvernek nincs már supportja, vagy ha van is, már nem fejlesztenek tovább, hanem csak lyukakat tömködnek. Természetesen nincsenek felkészülve, hogy más szoftverekkel összekapcsolódjanak.
Innentől kezdve azt kell mérlegelni, hogy mi-mindent veszítesz azzal, hogy nem modernizálod a technológiát, hiszen rengeteg dolgot nem lehetséges kivitelezni. Érdemes felmérni, hogy mennyi többletmunka keletkezik azzal, ha duplán kell dolgozni, mert van egy megoldás, ami jól működik, de csupán csak tizede, mint amire szükség lenne.
Ragaszkodás a meglévő partnerhez
A webfejlesztő cégek esetében látom inkább, hogy elavult szoftvert üzemeltetnek. Bocsánat, de vannak olyan cégek, akik nem fejlesztették tovább a rendszerüket. Próbálnak minél több eladást produkálni, ami természetes, hiszen egy cég növekedni szeret.
Egy szoftver esetében ezt nem egyszer kell megcsinálni, hanem állandóan frissíteni kell, mert a technológia folyamatosan változik.
A CMS-ek esetében látni azt, hogy sok mindent megoldanak az ügyfélnek, akik ragaszkodnak hozzájuk, mert jó az ügyfélkapcsolat, de pl. amit kínálnak, már nem mobilbarát. Nem tud megfelelő kinézetet produkálni, mint ami már előre mobilbarát böngészőre van előkészítve.
Ha ez a dolog nem kapcsolható össze a HTML CSS-el, akkor manuálisan kell lefejleszteni a dolgokat, ami soha nem lesz jó. Ha egy CMS-be nem tudom behozni egy külső gyártó által HTML CSS-t, akkor az alap CSS szoftverrel van a probléma.
Válasszuk ki a HubSpotot csak azért, mert az a legismertebb
Nem feltétlenül az a legjobb megoldás számodra, ami a legismertebb. Meg kell nézni, hogy pontosan mire szeretnéd használni. Erre valók a szakértők, akik segíteni tudnak ebben.
Az is szakértő, aki a HubSpot másik oldalán ül, csakhogy ő nem fog neked más szoftvert javasolni, hanem mindent kérdéssel fog irányítani, hogy tőle vásárolj. Ezért fontos, hogy független szakértőtől kérdezz és olvass utána sokat.
Át kell gondolnod, hogy mit szeretnél csinálni, mert így derül csak ki, hogy egy 4000 euro/hó megoldásra van szükséged, vagy esetleg havi 400 dollárból is megoldható.
Azt látjuk, hogy a marketing automatizálásban ugyan vannak új szereplők, de mégsem tudnak jelentősen árban lejjebb menni- Ezért az ügyfelek 3-6 szoftverből összerakják maguknak azt a szoftvercsokrot, amivel majdnem ugyanazt tudják produkálni, mint a HubSpot.
Ne vásárolj, bérelj
Gyakori probléma, hogy valaki a tulajdonjogot akarja. Nem szeretne havonta fizetni, mert feleslegesnek tartja, ezért inkább megvásárolja a szoftvert. Ez egy hatalmas téma egyébként, amit nem lehet pár mondatba besűríteni.
A legnagyobb butaság az, amikor valamit nem tudunk 100 %-osan megvizsgálni sem magunk, sem szakértő segítségével, mert nem fogjuk felismerni azokat a veszélyeket, problémákat, amelyek pár hónapos használat után derülnek csak ki.
Olyan problémák kerülhetnek elő, ami miatt nem lehet tovább használni a programot. A megvásárlás esetében ez hatalmas gond lesz. Bérlés választásánál a megoldás sokkal egyszerű probléma estén, mert átváltható egy másik szoftverre.
Csak azért, mert CMS-t szolgáltat valaki, nem biztos, hogy ugyanattól a cégtől kell a többi szükséges szoftvert is használni
Tipikusan az e-mail marketingről van szó. A webfejlesztő cégek simán összetákolnak valamit általában nyílt forráskódból, de az nem marketing szoftver.
Végül ne felejtsd el, hogy az elején még nem ismered a szoftvert, és a sok idegennek tűnő funkció egy kis idő után már nem lesz az. Nem kell félni az ismeretlentől.
Mire kell odafigyelned
- Hallgass a szakértőre! Ha nem bérled, akkor először olvass utána nagyon sokat. Tele van az internet összehasonlításokkal.
- Az ár ne számítson! Nézd meg, hogy mire van szükséged és lehet, hogy az olcsó megoldás is tökéletes lesz, de lehet, hogy a drágát kell megfizetned, mert az olyan sokat tud, amit ki tudsz használni, ráadásul meg is fog térülni. Tehát ne az ár legyen az elsődleges szempont.
- Próbáld ki! Azért van a demo, amit manapság már minimum 14 napra megkaphatsz, de láttam már 3 hónapos próbaidőt is. Próbálj ki néhány megoldást és ki fog derülni, hogy melyik lesz a jó.
- Nem fontos, hogy magyar legyen. Biztos, hogy fogsz találni a leírásaikban információt a nyelvet illetően (GYIK, support, stb.).
- Ha saját, fejlessz tovább. Ha nem lehet, használj új dolgokat!
- Ne ragaszkodj az elavult szoftverekhez! Ki kell abból lépni, nem tudsz mit kezdeni velük, mert csak toldozás-foltozás az egész. Egyszer kell csinálni egy nagy váltást, amiről tudjuk, hogy néha elég sok pénzzel jár és kockázat. Mégis azt mondjuk, hogy jóval nagyobbat lehet bukni, ha nincs váltás.
- Ne a legdrágábbat válaszd, hanem a neked valót! Saját magadnak válassz és ne azért, mert a legismertebb valami.
- Válassz előfizetéses megoldást, mert bármikor lecserélhető.
A mi fő szempontjaink:
- Fontos, hogy mennyire kommunikál más szoftverekkel, mert nem szeretünk manuálisan duplán, vagy triplán dolgozni. Ha pl. egy webshopban van egy hírlevél feliratkozó form, akkor nem szeretnék olyan e-mail marketing szoftvert, ami miatt 2 adatbázist kellene külön kezelnem. Olyan szoftvert választok, ami összekapcsolható a webshoppal és azt az adatbázist használja. Az e-mail marketing szoftvert fogjuk kiküldésre használni, de az adatbázis a webshopé.
- Létezzen mobil applikáció, vagy legalább mobilbarát weboldala, mert nagyon gyakran utazunk. Így könnyedén igazítunk, módosítunk, amikor szükséges és nem probléma, ha úton vagyunk.
Remélem, hasznosnak tartottad a tippeket!
Hogyan válasszunk marketing szoftvert - kkvmarketing.info
2018-01-26 @ 15:17
[…] A cikk eredetileg az alábbi címen jelent meg: https://senpai.hu/hogyan-valasszunk-marketing-szoftvert/ […]
Bártfai Balázs
2018-11-18 @ 17:58
Kedves Gabriella!
Szuper írás! Csoda, hogy csak most akadtam rá.
Nagyon egyetértek abban, hogy a cégek sok esetben több különböző szolgáltatást vesznek igénybe. Hiszen a külföldi marketing szoftverek nem kínálnak NAV kompatibilis számlázási szolgáltatást.
Aztán minek használna valaki egy butított crm rendszer, ami levélküldőbe van integrálva vagy épp fordítva?
Mégis, azt látom, hogy Magyarországon az online marketing automatizmusok azért nem működnek, mert kevés cég rendelkezik online bankkártya elfogadási szolgáltatással. Ebben el vagyunk maradva.
Pedig ha a fizetés lehet automatizálni, akkor megnyílik a lehetőség arra, hogy az utána jövő folyamatokat is automatizálni tudjuk.
Szívesen olvasnék tőled erről is egy cikket.
Bischof Gabriella
2018-11-19 @ 09:48
Kedves Balázs!
Nagyon szépen köszönjük az elismerő szavakat Nebojsával együtt.