Így tervezd a 2018-as marketingedet
Egy rendkívül egyszerű marketing terv technikáról olvashatsz. Ez nem az a több oldalas terv lesz, amiről már biztosan hallottál, olvastál tankönyvekben vagy egyéb olvasmányokban.
Ez egy nagyon gyors és nagyon egyszerű, nagyon gyakorlatias és használható terv, amit biztos, hogy szeretni fogsz.
Az év vége felé közeledve akár kicsi, akár nagy a cég, ideje elgondolkodni a következő évről. Magyarul meg kell tervezni a marketing tevékenységeket.
Ha nem megy egyedül vagy segítséget szeretnél kérni akkor gyere el az ingyenes Ügyfélszerzés inbound marketinggel 2018-ban – webináriumunkra kisvállalkozóknak 2017. december 8. 16:00-17:00
Van, akinek ez nagyon egyszerű, mert minden automatizálva van ahhoz képest, hogy az előző években hogyan működött. Másnak pedig nyűg, mert nem tudja, vagy nem biztos abban, hogy egyes részeknek hogyan kell működniük, nincs sablonjuk, ami alapján megírnák és így tovább.
Ami biztos, hogy az év vége minden vállalkozónak az az időszak, amikor át kell gondolnia a következő évet és az idei év alapján meg kell írnia a következő évi marketing tervét.
A marketing terv lehet rövid is, ami nem hosszabb egy A4-es oldalnál, esetleg ha többet írsz, akkor maximum kétoldalas lesz.
Gyakorlatilag ez a marketing terv pontokba szedett, felesleges rizsa nélküli, csak a legfontosabb dolgokat tartalmazza. Olyan elemekből fog állni, amelyeket évente többször is elő lehet venni és változtatni, amennyiben kell. Illetve ezek alapján utána nem nehéz a következő évnek a kampányait megtervezni.
Milyen részekből áll a marketing terv?
Mi a termék és mi a szolgáltatás?
Akár terméket, vagy szolgáltatást értékesítesz, ez az első pont, amit meg kell írni nem több, mint egy-két mondatban.
Célcsoportok
Azok a cégek, amelyek régóta léteznek a piacon, talán meg tudják mondani egészen pontosan a célcsoportokat.
Amikor a buyer personákat pontosan kell meghatározni, már a gyakorlott cégek is megbillennek és elkezdenek gondolkodni. Nem egyszer találkoztunk rossz buyer persona meghatározással.
Egy egyszerű példa, ami mindenkinek egyértelmű:
Szállodák esetében ha pl. az egyéni vendégek a célcsoport, akkor az egyéni vendégek alatt értünk egyéni párokat, családokat, egyéni utazókat, akik jönnek a szállodába. Így lesz 3 buyer persona egyetlen célcsoport alatt. A szállodáknak lehet még a corporate a célcsoportja, ha a konferencia kapacitásait próbálja eladni.
Tehát a második pont a célcsoport meghatározása pontokba szedve egyszerűen és egyértelműen, majd a buyer personákat csak elég megnevezni. Általában a B2B világban a buyer personák pozíciókat jelentenek. A B2C-ben, ahol fogyasztóknak értékesítesz, lehetnek mindenféle meghatározások.
Marketing stratégia
Stratégia arra, hogy a terméket, vagy szolgáltatást, amelyet értékesíteni szeretnél a célcsoportodnak és a buyer personáknak, hogyan fogod eladni. Azaz hogyan fogod elérni őket, milyen csatornákon keresztül fogsz kapcsolatba lépni velük online és offline.
Nem fontos konkrét médiákat felsorolni, elegendő általánosságban meghatározni, pl. üzleti lapok, baba-mama portálok. Természetesen ezeket a platformokat később egy kampánytervben ki kell bontani, de most itt a marketing tervezésben nem.
Ha már vannak tapasztalataid az eddigi évekből, akkor természetesen ezeket is figyelembe kell venned. Ami bizonyítottan nem működött, azt nem írod bele, ami jó eredményeket hozott, azt pedig mindenképpen használnod kell a következő évben is. Esetleg kipróbálhatsz egy-egy új területet.
A marketing stratégiában pontokba szedve le kell írnod azt, hogy a célcsoportodat hol fogod megtalálni az üzeneted átadására. Kétféle üzenetet tudsz átadni, az egyik a márkázás, a másik pedig valamilyen értékesítési ösztönzés. Ha minden online történik, nem ritka a konkrét értékesítés sem.
Célok és eredmények
Mi nem szoktuk csak azt írni, hogy márkaismertség növelése, vagy értékesítés növelése. Valamilyen konkrét számokat kell beírni, amelyeknek kiindulási adata ott van a cég eddigi működésében.
A számok meghatározásánál az a legfontosabb, hogy az reális legyen. Van, amelyik cég esetében ez 1-2% lesz, de van, ahol 10-20 % is lehet. Ha induló vállalkozásról van szó, akkor nagyobb számokkal lehet kalkulálni, mint az 5-10 éve működő cégeknél.
A működő cégeknél is tervezhető nagyobb eredmény, viszont akkor új piacokat kell meghódítani, vagy a terméken kell változtatni, vagy külföldre nyitni stb.
A célok alatt 5-10 pontban érdemes leírni számokkal, hogy mit szeretnél elérni. Ha online vállalkozásod van, esetleg e-commerce, akkor a weboldal látogatottság növelése lesz a cél, nevezetesen hány százalékkal szeretnéd növelni.
A tervben azt is le kell írni, hogy a tervezett növekedést hogyan fogod elérni, mert csak leírni azt, hogy 10%-al több látogató legyen a weboldalon, és nincs alátámasztva, hogy ezt hogyan szeretnéd elérni, nincs nagyon értelme.
Előfordul a marketing terv estében az is, hogy 3 féle terv készül. Az elsőt úgy készítjük, hogy mi a reális, a másodikat pedig olyan számokkal, ami nagyon szép lenne, ha lehetséges lenne, a harmadik terv pedig minimális számokat tartalmaz. Majd a 3 terv megvitatása után eldől, hogy melyiket szeretné a cégvezető.
Marketing anyagok
A felsoroltakhoz szükséges valamilyen marketing anyagokat előkészíteni. Ha nincs még website, akkor készíteni kell egy website-ot. Ha létezik website, de nem használtál még eddig landing oldalakat, akkor be kell tervezni a marketing anyagok pontban.
Mindent fel kell jegyezni, amit használni fogsz: hírlevelet, eDM-et, display hirdetést stb. Ha lesznek offline anyagaid, le kell írni, hogy melyeket: katalógus, prospektus stb.
A marketing anyagok ahhoz szükségesek, hogy ez a terv kivitelezésre kerüljön.
Erőforrások
A marketing terv kivitelezéséhez szükség van anyagi és emberi erőforrásra. Kisebb cégek néhány éves működés után már bátrabbak felvenni egy marketingest, vagy legalább külsősként megbízni valakit. Az erőforrások alatt ezeket az összegeket is be kell tervezni, hogy mi mennyibe fog kerülni.
Amennyiben tervezel hírlevél szoftvert vásárolni, akkor annak az árát kell beírni, aminek vagy egyszeri, vagy havi díja lesz. Ha CRM szoftvert szeretnél bevezetni, annak havi díja lesz.
Célszerű excel táblázatban elkészíteni havi bontásban.
A terv szíve
A hetedik pont a terv szíve, ami egy kicsit vicces elnevezés, de igazából azt a 2-3-4 dolgot jelenti 2-3-4 mondatban megfogalmazva, amitől függ ez a terv.
Gondold át, hogy mik azok a leglényegesebb pontok, amin múlik ennek a tervnek a megvalósítása.
Ha az anyagi háttér a fő kritikus pont, akkor ezt kell leírni és esetleg egy B tervet, ha nem jön össze a megfelelő összeg, amit befektetésként be tudsz tenni a cégbe.
Néha a management működése vagy nem működése veszélyezteti a tervet és a döntéshozatalt, ami miatt a marketinges nem tud továbblépni.
Van úgy is, hogy maga a termék furfangos. Például, ha szoftverről van szó, akkor nem működik megfelelően, változtatni kell rajta, ami pár hónapos fejlesztést jelent, majd azután kiderül, hogy nem csak az a probléma, hanem más is. Igazából a nem tökéletes termék is tud problémát okozni.
Tehát a terv szíve az a néhány mondat, amitől ez az egész terv megvalósítása függ.
Médiaterv
Amennyiben lesz költésed a médiában esetleg AdWords, Facebook és más médiában valamilyen hirdetés, szponzoráció, PR stb., akkor ezeket is meg kell határozni a táblázatban.
Ha csak online és offline tudod meghatározni, akkor ez is elegendő. Viszont ha ki tudod bontani külön-külön, pl. print, TV, rádió, e-mail, display, ppc és hasonlókra, akkor már előrébb vagy, mert hónapok oszlopokban betervezheted, hogy mennyit kell elkölteni a médiára.
Minden egyes hónapnak és minden egyes eszköznek a végén legyen egy összesítése, hogy évente mennyire van szükség hirdetésre.
Természetesen ezek az összegek az erőforrások pontban is szerepelni fognak.
A médiaterv egy olyan táblázat, ami a marketing terven kívül van.
Lépések
Az utolsó pont a következő lépések havi bontásban, magyarul az összes dolog, amit felsoroltunk. Át kell gondolni, és elkezdeni pontokba szedve leírogatni azt, hogy januárban minek kell megvalósulni, februárban és azután minden hónapban.
Van, amikor nem is szükséges az egész 12 hónapot kitölteni, mert elég a 2-3 hónap tényleges lépéseket felsorolni.
Abban az esetben, amikor tudod, hogy milyen éves események mentén fog a marketing kommunikációd működni, akkor annak a „gerincét” kell biztosan megírni és köré építeni azokat az eszközöket, csatornákat, megoldásokat, amelyeket felsoroltunk. Így lesz átlátható, lépésekkel hónapokra bontva a marketinged.
Ez a dokumentum egy hatalmas előny, amit ha elkészítesz cégvezetőként, ki tudod adni annak a külsős marketingesnek, aki dolgozik. Ha belsős munkaerőd van a feladatra, akkor pláne, ha Te vagy a marketinges, akkor ezek alapján tudsz dolgozni és tervezni.
Ez a marketing terv egyszerű, gyorsan elkészíthető, átlátható, összesen 9 pontból áll, és segíteni fogja a következő éves marketing tevékenységedet.