Landing oldal anatómiája, avagy a hatékony landing oldal titka
Sok cikk jelent meg magyarul is erről a témáról, de rengeteg cikket el lehet érni a külföldi oldalakon is. Számos webinárium szól erről a témáról, a Youtube-on is sok anyag található.
Tehát nem újdonság a téma, most egy másik megközelítést mutatunk meg neked, vagyis a landing oldal kötelező elemeit.
Van, akinek rövidebb, van, akinek hosszabb landing oldalra van szüksége attól függően, hogy mit akar publikálni rajta.
Most arról lesz szó, hogy mik a kötelező elemek és hogyan kell használni őket akár rövidebb, akár hosszabb landing oldalt tervezel.
Miért kell egyáltalán követni ezeket a best practice-eket?
Nagyon gyakran találkozom ezzel a kérdéssel az ügyfelek, marketingesek, főiskolai és egyetemi hallgatók körében is.
Egész egyszerűen azért érdemes követni, mert aki több éve landingoldal-készítő szoftvereket készít/szolgáltat, annak több tízezer ügyfele van akire illik hallgatni. Napi szinten akár több százezer landing oldalt tesztelnek, azaz belelátnak a hatékonysági adatokba. Ők biztosan tudják, hogyan kell kinéznie egy sikeres landing oldalnak.
Ilyen típusú cégek nem is használnak kutató cégeket arra, hogy meghatározzák a trendet, hanem a saját adatbázisból, saját adatokból dolgoznak. Az adatok alapján rakják össze azt az anatómiát, ami a leghatékonyabb.
Nem egy cégről van szó, sok cég foglalkozik landing oldalak készítésével.
A másik vonal pedig pont a kutató cégek, marketing cégek, nagyobb cégek, akik néha-néha publikálnak best practice-eket.
Az az érdekes, hogy ezek a publikációk és kutatási anyagok megegyeznek.
Amiről most szó lesz ebben a cikkben és podcast-ben, az nem a saját véleményem, hanem a kutatások, esettanulmányok és best practice-ek esszenciája.
A best practice-t mindenkinek követni kell, majd változtatni, optimalizálni a landing oldalakat. Egy idő után már nem fogunk tudni módosítani best practice alapján, mert a tapasztalat, azaz adataink nálunk lesznek.
Ha nem sablonként követsz egy landing oldal best practice-t, minden oldalt újra kell design-olnod és nem lesznek konzisztensek a kampányaid.
Az ilyen oldal létrehozása után már nagyon kevés lépésre lesz szükséged, leginkább a saját kampányaidból, saját tapasztalataidból lehet tanulnod.
0. Reklámszövegírás
Minden tisztelet az újságíróknak, de egy landing oldalt nem szabad újságírói szemlélettel megírni. Ezeknek az oldalaknak kőkeményen konverzió centrikusnak kell lenniük. Ez azt jelenti, hogy nincs helye üres dumának, olyan mondatstruktúrának, aminek nincs ott helye.
Tehát a reklámszövegírás kötelező elem, ezt is meg kell tanulni, vagy meg lehet rendelni reklámszövegírással foglalkozó cégtől.
1. Fejléc és logó
A cégek azt javasolják, hogy ne legyen „nagy”… Ez azt jelenti, hogy ne a teljes képernyőt fedje be egy olyan fejléckép, ami igazából semmit nem mond, vagy csak valamilyen érzelmet próbál felidézni.
Abban az esetben lehet ilyen képet használni, amikor például egy hotelről van szó, és a csomagajánlattal kapcsolatos érzést kell közvetíteni. Természetesen ide a legszebb képnek kell kerülnie, de ez sem fedheti be a teljes képernyőt.
B2B esetében a fejlécnek és a logónak nagyon alacsonynak kell lennie, talán 2-3 cm, mert látszódnia kell azoknak az elemeknek, amik alatta lesznek. Nincs hely és lehetőség nagy méretű képeket használni.
2. Főcím
A főcím általában egy-két sorban szerepel az oldalon. Nem kell mindent belesűríteni, mert nem is fog kiférni.
Elsődleges feladata, hogy felébressze az érdeklődést, különben nem fogják elolvasni a további részeket.
Nagyon fontos, hogy a főcímnek kapcsolódnia kell a kampányod üzenetéhez. Ha kampányolsz AdWords-ben, e-mail-ben, Facebookon, vagy máshol, akkor a hirdetésekben szereplő főcímeknek kell tükröződnie a landing oldalon is, különben nem fogja érteni a látogató, hogy miért oda irányítottad a kattintás után.
3. Alcím
A főcím alatt szerepel az alcím, ami ha kell, a főcímet magyarázza. Tehát az alcímben tudod kibontani azt, ami nem szerepel a főcímben.
4. Kép vagy videó
A kutatások és a statisztikák szerint a videó hatékonyabb a képnél, de megfelelő a kép is. A videónak/képnek kell képviselnie a landing oldalad fő üzenetét. Ha pl. e-book-ot kínálsz letöltésre, akkor e-book-nak kell a képen lennie.
5. Megerősítő üzenet
A kép vagy videó alatt a megerősítő üzenet következik.
Amikor egy landing oldal készül, általában több főcímet terveznek, majd utána kiválasztják a legjobbat. A legjobb kerül a főcím helyére, a második legjobb főcím pedig ide kerülhet a megerősítő üzenet helyére.
6. Bevezető
Pár mondatos szöveg, amivel bevezeted a témát, leírod, hogy miről van szó. Ez alatt 3-5 pontban tanácsos az előnyöket felsorolni. Az előnyöket biztosan felsoroltad már a weboldaladon is, ha nem, akkor érdemes megmutatni őket.
Az előnyöknek egyértelműnek kell lenniük, fel kell ébressze az érdeklődését az olvasónak, ami miatt meg fogja adni a saját adatait azért, hogy megkapja azt a dolgot, amit a landing oldalon kínálsz.
7. Ajánlás
Minimum egy ajánlásnak szerepelnie kell, aki lehet egy szakértő, vagy eddigi ügyfelek közül valaki, aki bizonyítja, hogy az ajánlatod valóban jó. Mindenképpen a témával kapcsolatos adatot kell közvetíteni, ami ne legyen hosszú, bőven elég pár mondat.
Ha hosszabb landing oldalt készítesz, szerepelhetnek további adatok kis képekkel. Ilyenek a szolgáltatások, funkciók, attól függ, miről van szó.
8. Form
A form az első képernyőn a kép vagy videó mellett szerepel. Általában kevés adatot érdemes elkérni, mert minél több adatot kérsz, annál kevesebben fogják kitölteni.
9. Közösségi média ikonok
Elég népszerű az utóbbi években, sok cég használja. A közösségi média ikonok célja, hogy meg tudja osztani az, akinek nagyon tetszik a téma. Akik kitöltik a formot, egész biztosan kattintani fognak a közösségi média ikonokra.
Egyrészt olyan ikonokról van szó, ami a céges közösségi oldalra vezetnek. Ez azt jelenti, hogy a kattintással el fogja hagyni a landing oldalt, ezért nagyon óvatosan bánj ezekkel a linkekkel.
Ha ilyenről van szó, akkor általában pop-up-al oldják meg ezt a típusú linkeket, hogy ne hagyják el az oldalt a kattintók. Ha nem tudod megoldani a pop-up-al, akkor a landing oldalon ne használj ilyen linket, hanem helyezd el a köszönő oldalon.
Másrészt a megosztásos ikonokról lehet szó, amit szintén pop-up-al kell megoldani. Érdemes a landing oldal megosztását megengedni, mert így többen találkoznak vele és több lead-et generálhatsz.
+ Zárt landing oldal
Ha a landing oldalt egy zárt lead menedzsmentben csinálod, az azt jelenti, hogy publikusan gyűjtöd a lead-eket, majd amikor bekerültek a saját adatbázisodba, e-mail-el keresed meg őket.
Az e-mail-el további lépésekre tereled a listán lévőket a lead menedzsment során. Ilyenkor nem tanácsos kitenni olyan közösségi média megosztó linket, ami tovább reklámozza ezt a landing oldalt, mert nem szükséges külsősöket behozni. Ebben az esetben a landing oldal elsődleges célja, hogy csak a saját adatbázisban lévő embereknek ajánlj valamit.
Magyarországon nagyon fontos a lábléc, amiben az adatvédelemnek szerepelni kell alálinkelve. Oda kerülhetnek a gyakran ismételt kérdések és a kapcsolati adatok.
A fejlécben nem került említésre semmilyen menüpont, mert a landing oldalon ezek a linkek lemorzsolódást okoznának, amit nem szeretnénk.
Akár ingyenes, akár fizetős kampányt csinálsz, csupán azt a lehetőséget szabad kínálni, amit a reklámüzeneted közvetít, és ebben kell tölcsérként tovább vinni a látogatót, hogy azt csinálja, amit te szeretnél. Ez pedig a form kitöltése. Nem szabad más lehetőséget adni.
Az egész landing oldal konverzió specifikusnak kell, hogy legyen, aminek a végső célja a form kitöltése. A láblécben említett adatok csupán olyan addicionális dolgok, ami segíti a form kitöltését.