Macaron = két piskóta között egy kis lekvár?
Lásd a rendszert az elemek között!
A cukrászat Picassójaként, vagy nemes egyszerűséggel „csak” a világ legjobb cukrászaként szokták emlegetni Pierre Hermét, az elszászi származású cukrászmestert. Ha még nem hallottál róla, akkor bizonyára hallottál már a macaronról, ami bizony Herme mesternek köszönheti a pályafutását.
Sajnos nem tudok most Neked kóstolót prezentálni, pedig az lenne csak igazán a „fogyasztható tartalom”. Addig is, amíg a technika lehetővé nem teszi az online süti evést, hadd meséljem el, hogy mitől is ilyen zseniális a macaron projekt.
Amíg a mi cukrászmesterünk le nem porolta a hagyományos macaron receptjét, addig ez a kis sütemény nem volt más, mint két piskóta között egy kis lekvár, mégpedig négyféle ízben: málna, vanília, csoki és kávé. Azonban Herme úgy vélte, hogy sokkal nagyobb potenciál rejlik ebben a kis édességben, így kitalált köré egy komplett rendszert. Igen, rendszert, mert, ahogy ő állítja, a rendszerek képesek arra, hogy ilyen őrületet keltsenek akár egy egyszerű süti körül.
Először is megtervezte a pontos formát, elkezdett különböző ízekkel kísérletezni, és a piskóta is folyamatosan változott, nemcsak ízében, de színében is. Kitalált egy olyan eljárási folyamatot, aminek következtében az egyszerű süti egy igazán bonyolult cukrászati remekművé lépett elő. Aztán a Vouge magazinban (ahol saját rovata van), szó szerint divatot teremtett a kreálmányának. Még az olyan részletekre is ügyelt, hogy előírták a macaront árusító cukrászdáknak, hogy csakis speciális, műanyag dobozba csomagolhatják ezeket a finomságokat, sőt eleinte még a dobozok méretét is meghatározták. Innen már csak egy lépés, hogy divat lett macaront ajándékozni… Napjainkban is hódít a macaron, még külön ünnepnapot is kapott ez a sütemény. Cukrászok hada próbálkozik az újabb és újabb ízek bevezetésével és persze a habkönnyű, belül puha, de kívül roppanós édesség tökéletesítésével.
Hogy miért mondtam el mindezt? Egyrészt mert jól esne most egy süti, másrészt pedig túl sokszor tapasztalom, hogy inbound marketing címén csupán egy-két eszközt használunk rendszer nélkül, vagy kampányokat folytatunk bármiféle stratégia nélkül. Valójában az elemek egymás mellé téve soha nem fogják azt a hatásfokot elérni, mint amit egy komplex rendszerbe fűzve hoznának. Egy blog, meg egy Facebook oldal magában, még csak a piskóta lekvárral. Sajnos nem tudom kihagyni, szóval a stratégia, a komplex rendszer az, ami már nem piskóta. (Bocsánat! Azt hiszem, ki kell mennem egy sütiért…)