Inbound marketing kampány utóértékelés, avagy mérj mindent
Inbound marketing kampány 10. rész
Végére értünk az inbound marketing kampánymenedzsment sorozatnak. Az utolsó cikkben a kampányok méréséről, utóértékeléséről lesz szó.
A legideálisabb helyzet, ha minden mérünk, de nézzük meg, hogy melyek a kampányok legfontosabb részei, amelyekre mindenképpen oda kell figyelni és van mit mérni.
Célok mérése
A célok meghatározásánál az volt a kérdés, hogy mit szeretnénk elérni a kampánnyal. Több látogatót, több lead-et, több megrendelést. Ha esetleg vannak már valamilyen adataid, azokat nevezzük benchmark-nak. A kampány után pedig lehet ellenőrizni, hogy a benchmark adataihoz képest történt-e valamiféle változás. Azaz a kampány hozott-e több lead-et, több látogatót, vagy több megrendelést.
Landing oldal és a csali hatékonysága
Erre a kérdésre úgy tudod meg a választ, ha megnézed, mennyi kattintás volt a CTA-kra, amelyek a weboldalon és a blogon vannak elhelyezve. A CTA-k a landing oldalra viszok a látogatókat, ezért azt is érdemes mérned, hogy mennyi látogatója volt a landing oldalnak. Érdemes értékelni a CTA-kat abból a szempontból is, hogy melyek voltak azok, amelyekre a legtöbben kattintottak.
Az is fontos információ számodra, hogy a landing oldalra honnan érkeztek a látogatók. Ezt az adatot a Google Analytics-ben találod. Általában az e-mail kampányból, a google keresőjéből, social média oldalakról és a fizetős kampányokból érekeznek az érdeklődők.
A blogposztok esetében a kampány alatt és utána a következőket kell értékelni. Mennyi olvasót hozott a cikk például a közösségi médiából, ahol publikáltad.
Hosszú távon az is nagyon fontos adat, hogy a keresőből bizonyos kulcsszavakra jöttek-e látogatók, persze abban az esetben, ha jól van keresőoptimalizálva a cikk. Meg kell nézni, hogy egyáltalán kerestek-e arra a témára, amiről szól az adott cikk. Ha igen, akkor kattintottak-e a cikkedre, vagyis realizálódott-e látogató a weboldalon a keresőből.
Linkek mérése
Másik mérési adat kell, hogy legyen a blogpost-ban elhelyezett linkekre való kattintások száma. Azokról a linkekről van szó, amelyek a látogatókat más tartalmakra vezeti a weboldaladon. Ez lehet egy másik cikk, a landing oldal, vagy egyéb más tartalom.
Fizetős kampány mérése
Ha készítettél fizetős kampányokat, össze kell vetni a hirdetésre költött összeget a hozott lead-ek, vagy vásárlók számával. Így tudod kiszámolni, hogy mennyibe került neked egy lead, vagy egy vásárló megszerzése.
Fontos adat az is, hogy honnan jöttek a kattintások és a vásárlók, mert teljesen felesleges a jövőben olyan marketing csatornákat finanszírozni, ahonnan sok kattintás érkezik, de a landing oldalon, vagy a weboldalon nem történik konverzió. Vagyis nem jön létre a lead generálás, nem tölti ki a form-ot, nem igényli a csalit, vagyis nem csinálja azt a látogató, amit elvársz tőle.
Ilyenkor beszélünk arról, hogy a reklémkampányban jó a szöveg, jó a hirdetés, mert a figyelmet felhívja és kattintások is keletkeznek, viszont a landing oldalon semmi nem történik. Tehát azt is kell nézni mindenképpen, hogy honnan jöttek azok, akik konvertálódtak.
Marketing kampány kiszervezése
Ha a marketing elemek kivitelezését külsős cégre bíztad, mint pl. PPC ügyökség, grafikus, webfejlesztő, vagy akár marketinges, akkor az ő költségeit is meg kell nézned. Mekkora volt a költség kampányra bontva és összesen, majd azt is, hogy mennyi a totál bevétel. Így tudod meg, hogy megtérült-e az egész. A megtérülésnél mindig az összes költséggel kell számolni, nemcsak a médiára költött összeget.
A mért adatokat elemezni lehet a végsőkig, de nem biztos, hogy megéri. A marketing hatékonyságát, és ha van, akkor a probléma okát is muszáj kinyomozni. Ez azt jelenti, hogy ha valami jó vagy rossz, érdemes a végére járni, megnézni és bebizonyosodni annak okáról.
Tudnod kell egy jó kampány után, hogy pontosan mit csináltál, miért lettek jók az eredmények. Ugyanez a helyzet a rossz kampány esetében is, hogy újra ne kövesd el azokat a hibákat, melyek miatt nem hozta a várakozásodnak megfelelő eredményt.