Mikor beszélgettél utoljára a vevőddel?
Még egyszer – de nem utoljára – a Buyer Personáról.
Ha tisztában vagy vele, hogy szükséged lenne rá, akkor ne is pazarold rám tovább az idődet, hanem töltsd le innen a B2B vagy a B2C Buyer Persona sablonokat és láss neki a szórakozásnak munkának!
Ha még nem vagy meggyőződve arról, hogy jó ez neked, akkor fussunk néhány kört és nézzük meg a leggyakrabban felmerülő érveket a Persona készítése ellen.
1) Nincs rá időm
Ez az egyik kedvencem, és ezzel találkozom a leggyakrabban. Valójában, amíg nincs Personám, addig nincs meg az iránya a többi teendőmnek sem. Ha nem tudom, hogy milyen úton haladjak az üzenetem megfogalmazása, a versenytársaktól való különbözés, az érzelmi húrok megpendítése vagy bármely más marketing feladatom és célom során, akkor rengeteg felesleges munkát fogok elvégezni, hiszen csak vaktában lövöldözök. Mivel a hosszas szócséplésre végképp nincs időd, így nem megyek bele részletesebb indoklásba, de hidd el, ha bekötött szemmel lövöldözöl, akkor sokkal több muníciót használsz el, és még így sem biztos, hogy eltalálod a céltáblát. (Chuck Norris kivétel.)
2) Nincs hozzá adatom
Nincs mese, gyűjteni kell. Rengeteg ingyenes eszköz áll a rendelkezésünkre az online marketingben, hogy adatokat gyűjtsünk, inkább a rendszerezésével, feldolgozásával van több munka. Szerintem egyszerűen faggasd ki a vevőt. Szívesen fog mesélni magáról, csak ne felejts el rákérdezni a miértekre sem. Több legyet üthetsz egy csapásra, ha például a közösségi média felületeiden interjúvolod meg őket, hiszen így még a tartalomgyártásba is besegíthetnek ezzel. Apropó közösségi média. Hihetetlen kincsesbánya az ügyfélprofil készítéshez a legtöbb közösségi oldal, hiszen ott már alapvetően készít magáról egy profilt a felhasználó.
3) Mindenki a célcsoportom
Mindenkit nem tudok megszólítani. Legalábbis egyszerre biztosan nem. Ha túlságosan tág a célcsoportunk, akkor különítsünk el rész-célcsoportokat. Minél homogénebb csoportokat alkotunk, annál könnyebb dolgunk lesz. Azért is érdemes több Personát készíteni, mivel a felhasználók a vásárlás különböző fázisában vannak és más fogja érdekelni azt, aki visszatérő vásárlónk és azt, aki még csak érdeklődik.
Ha ezek után úgy döntesz, hogy kipróbálod, akkor nézd meg a sablonjainkat, melyekkel könnyedén összeállíthatsz egy vagy több Personát, legyen szó akár B2B vagy B2C területről.
Ha nem, akkor később majd még igyekezlek meggyőzni!