Mit tesz egy bátor marketinges kilátástalan helyzetben?
Ha eddig azt gondoltad, hogy marketingesként nem lehet tanulni a Star Trek-ből, akkor bizony tévedtél. Sebaj, máris megosztom Veled, hogy mire gondolok. Ha Star Trek rajongó vagy akkor azért, ha nem, akkor meg miért nem.
Mit is tanulhatunk mi marketingesek az Enterprise űrhajó legendás Kirk kapitányától?
…
Gyakran előfordul, hogy marketingesként pontosan tudjuk, hogy mit és hogyan kellene újítani, változtatni a marketing rendszerünkben ahhoz, hogy az hatékonyabb legyen. Az újításokat azonban mégsem tudjuk megvalósítani, mert azok nem illeszkednek a meglévő rendszerhez. Túl sok mindent kellene módosítani, túl sokat kellene változtatni, na és mindemellett talán túlságosan bátortalanok is vagyunk.
…
A Csillagflotta kadétjait egy szimulációs feladattal tesztelték. Ez volt a híres-neves Kobayashi Maru teszt, aminek nem volt jó megoldása, így valójában azt vizsgálta, hogyan viselkedik a kadét lehetetlen helyzetben.
A feladat szerint a Föderáció és a Klingon Birodalom közötti semleges zónából érkezik egy segélyhívás a Kobayashi Maru nevű teherhajóról. A hajó gravitációs aknára futott, folyamatosan fogy az energiája, így a 81 fős személyzet és a 300 utas halálra van ítélve.
Ha a kadét, a csillaghajójával belép a zónába, hogy megmentse őket, azzal megsérti a Föderáció és a klingonok egyezményét, ami háborúhoz vezet.
Időközben megszakad a kapcsolat a teherhajóval és klingon csatahajók tűnnek fel, mégpedig hatalmas túlerőben. A csata végkimenetele mindenképp vereség lesz.
A teszt olyan helyzetet kreál, ahol nem nyerhetünk. Vagy a sorsára hagyjuk a teherhajót és az utasait, vagy segítünk, de akkor a hajóval együtt a legénységünk egy részét is biztosan elveszítjük a klingon túlerővel szemben.
A feladatot senkinek sem sikerült megoldani, de ekkor színre lép a mi Kirk kapitányunk. A teszt rengeteg fejtörést okoz neki, de nem jut megoldásra. Így gondol egy merészet, és a teszt előtti éjszakán meghekkeli a szimulátor rendszerét és átprogramozza a feladatot. A másnapi teszten – meglepő módon – az ellenséges hajóknak nincs pajzsa… Így Kirk – a flottánál elsőként – sikeresen teljesíti a feladatot.
…
Hogy mi ebből a tanulság?
Nem mindig kifizetődő, ha ragaszkodunk a régi rendszereinkhez és csak azért vetjük el a máshol már bizonyított megoldásokat, a sorozatosan kínálkozó lehetőségeket, mert nem tudjuk a meglévő marketing rendszerünkbe illeszteni. Egy jó marketinges, bizony bátor marketinges. Pláne a digitális korban, amikor lehetőségünk van szinte mindent tesztelni és menet közben folyamatosan változtatni, optimalizálni.
Legyünk bátor marketingesek, akik szükség szerint mernek az alapokon is változtatni!