Mitől lesz hatékony az e-mail marketing?

 

Sokan küldenek sokféle hírlevelet, eDM-et, aztán panaszkodnak, hogy vagy átlagos, vagy átlagon aluli eredményeket kapnak.

Gyakran azt látom, hogy nemcsak kis, hanem nagy cégek sem tudják, hogy az e-mail marketing eredményeik jók, vagy rosszak. Sajnos azt sem tudják, hogy mik a piaci átlagok.

Ráadásul nemcsak a piaci átlagot érdemes figyelmi, hanem konkrétan az iparági eredményeket, esetleg 4-5 versenytárs esetében mi lehet az a piaci átlag, amit érdemes követni.

Most arról lesz szó, hogy mit kell csinálnod, hogyan kell változtatni a dolgokon ahhoz, hogy az e-mail marketing erősebb számokat produkáljon.

Mit jelentenek az erősebb számok és eredmények?

A kis- és középvállalkozások esetében a válasz egyértelmű. Több eladás, több látogató a weboldalon, több érdeklődő generálása online form-on keresztül, vagy valami hasonló.

Ha marketingről van szó, az elsődleges eredmény, amit egy hatékony kampánytól várhatunk, a nagyobb arányú hírlevél megnyitás, magasabb arányú és többszöri átkattintás. Végső esetben a weboldalon valami aktivitás, ami kézzel fogható eredményt mutat. Ez pedig a konverzió, ami minden weboldal estében más és más lehet.

E-mail marketinget nem lehet csinálni Outlook-ból vagy akármilyen más, hasonló levelezőrendszerből. Az utóbbi években lehetett látni olyan próbálkozásokat is, akik a Gmail-t használták e-mail marketingre.

Akik Outlook-ot használtak, Excel-el és Word-el összetákolva akár a perszonalizálást is meg tudták oldani minden egyes e-mail-ben úgy, hogy az egy körlevél legyen, az adatbázis pedig az Excel. A Word-ben volt az az üzenet, ami kiment mindenkinek.

A fenti 3 szoftver bonyolult használatával ki lehet küldeni egy olyan HTML e-mail-t, amit ha megkap valaki és szerencsénk van, tényleg az a név van a levélben, aki megkapta. Ez nagyon nehézkes, kevesen tudják ezt a rendszert működtetni, még kevesebben tudják jól.

Vannak ma már nyílt forráskódú, ingyenes és fizetős e-mail marketing rendszerek, amelyekkel csodákat lehet produkálni.

Profi e-mail marketing rendszer

Ha profin szeretnéd csinálni  az e-mail marketinget, akkor profi e-mail marketing rendszert kell használni.

Vannak magyar szoftverek is a piacon, pl. Protopmail, MailMaster, Maileon. A külföldiek közül is rengeteg választási lehetőség van, mint pl. MailChimp, ActiveCampaign, amelyek kis- és középvállalkozásoknak is elérhetőek.

A hatékony e-mail marketing legelső feltétele a profi e-mail marketing rendszer. Mindegyik rendelkezik best practice e-mail sablonokkal, olyan fejlesztéssel, amivel rugalmassá tudod tenni az e-mail hírleveledet. Nem elhanyagolható az sem, hogy ezekkel a rendszerekkel az okostelefonon is profin jelenik meg minden e-mail.

A szoftverek rendelkeznek A/B teszt és különböző analitikai eszközökkel, amelyek segítik a marketing munkádat.

Címlista

A címlista minősége a második legfontosabb tényező a hatékony e-mail marketinghez. Régen csináltunk még olyan kampányokat, melyek rengeteg e-mail címet hoztak be, vagy szereztünk sok e-mail címet. Ezzel egy probléma volt, hogy nem biztos, hogy a saját célcsoportot, vagy buyer personát képviselte. Ha pedig nem a célcsoportnak küldöd az üzenetet, az eredmények biztosan gyengébbek lesznek.

Minél inkább arra kell törekedni, hogy a címlistád tagjai a célcsoportodat képviseljék, akik tudnak rólad, netán érdeklődést mutatnak legalább alapszinten. A minőségi címlistából lesz lehetőséged további eredményeket, konverziókat, megrendeléseket produkálni.

eDM és e-mail hírlevél design – best practice

Egyáltalán nem mindegy, hogyan néz ki az a bizonyos e-mail, amit kiküldesz.

Szerencsére az e-mail marketing rendszerek ezeket a szerkesztési felületeket már olyan egyszerű és egyértelmű kezelhetőségre tervezték, hogy nagyon gyorsan és könnyen használhatóak.

A kis- és középvállalkozások gyakran beleesnek abba a hibába, hogy minden egyes eDM-et elkezdik szerkeszteni. Azaz nem használják a sablonokat és nagyjából hasonlít csak hírlevélre. Középre tördelnek, rengeteg betűtípust, betűszínt használnak, nagyon rossz minőségű, nagy felbontású, nagy méretű képeket tesznek a levélbe, több linkszínt alkalmaznak, nem használnak gombot, stb. Lehetne sorolni hosszan, hogy mennyi hiba van azzal, ha saját magad szerkeszted a levelet.

Használni kell a best practice sablonokat, amelyek ott vannak a profi rendszerekben. Az is megoldás, ha egy design céggel készítteted el, legalább egy sablont, amit be tudsz importálni a saját hírlevél szoftveredbe. Majd minden egyes levél kiküldésénél ezt a sablont használhatod és csak azokat a részeket változtatod, ami az új tartalmat illeti.

Kiküldési gyakoriság

Rendszeresség

Ha csak nincs giga kontent gyárad, amivel napi szinten van lehetőséged produkálni tartalmat, akkor nem beszélünk gyakoribb, mint havi egy hírlevél és esetleg havi egy eDM kiküldés.

Ebben az esetben csak néhány új tartalmad van, amit havonta produkáltál és ezeket küldöd ki havi rendszerességgel.

Ritkábban, de lehet találkozni olyan B2B cégekkel, ahol heti szinten történik a friss tartalom publikálás.

Meg lehet próbálni 2 heti rendszerességgel küldeni a hírlevelet és csak akkor, amikor valamilyen promóciót akarsz csinálni, akár havonta kétszer eDM-et is küldhetsz. Semmiképpen nem tanácsos gyakrabban, mert leiratkozáshoz vezet egész biztosan.

Kiküldési mennyiség

Ha kiküldtél egy hírlevelet pl. hétfőn, akkor 48 óra után (szerdán) érdemes ugyanazt a hírlevelet kiküldeni újra ugyanarra a listára, de csak azoknak, akik nem nyitották meg az első kampányt. Ugyanezt mégegyszer kiküldheted újra 48 óra múlva (pénteken) azoknak, akik a második kiküldés után sem nyitották meg.

Így tudsz lefedni nagy mennyiségű feliratkozottat, akik nem nyitották ki, de még mindig érdeklődnek a kommunikációnk iránt.

Ezzel a technikával garantáltan növekedni fognak a megnyitási és kattintási arányok a 3 kiküldés után.

Látni fogod, hogy a második és a harmadik kiküldésnél nemcsak a megnyitási és kattintási arányok lesznek, hanem konverziók is.

Ha azt szeretnéd, hogy több kinyitás, több kattintás és konverzió legyen, akkor ezt kell csinálni.  Ha rutinná válik, és nem hanyagolod el, az eredményeid magasabbak lesznek.

Utóértékelés

Ha nem csinálsz utóértékelést, nem tudsz hatékony e-mail marketinget csinálni. A profi e-mail marketing rendszer minden adatot mutat, amire szükséged van. Figyelned kell, hogy hányan kapták meg, hányan nyitották meg, mennyi átkattintás, konverzió történt és mennyi visszapattanás volt és miért.

Ezek mind kulcsfontosságú mérések, amelyeket utóértékeléssel rögzíteni kell. Ha nem méred, akkor nem fogod tudni összehasonlítani semmivel, így azt sem tudod eldönteni, hogy hatékony, vagy sem.

Az is hiba, ha hírlevél kiküldésnél csak a vásárlást méred, mert az már egy értékesítési adat és nem ad választ arra, hogy a hírlevél marketing szempontból mit produkál.

A nagy kinyitási arány, de kevés a kattintás azt jelenti, hogy a tárgy nagyon érdekes volt, vagy friss a lista, mert sokan kinyitották. De amikor kinyitották, nem kattintottak egy linkre sem, mert nem volt érdekes az ajánlat, nem volt profi a design, nem találták meg a linket, sok az alálinkelt szöveg és nincs gomb, stb.

A marketing folyamatokon lehet változtatni, mielőtt az értékesítési adatokat nézed. Ezért fontos, hogy ne csak az értékesítési adatokat nézd.

Összefoglalva: profi e-mail marketing rendszert érdemes használni, célcsoportnak kell kiküldeni, best practice eDM design használata elengedhetetlen, minden levelet háromszor küldj ki azoknak, akik nem nyitották meg és útóértékelj, mert csak akkor látod, hogy történt valami minőségi változás az eredményekben.

Így elégedett lesz mindenki. Ha marketinges vagy, akkor a főnököd, ha te vagy a főnök, akkor te leszel elégedett, mert az e-mail marketinged végre beindult és erős számokat mutat.

Hozzászólás