Ne higgy a marketing varázslóknak, mert olyanok, mint a politikusok

Remélem, hogy a cím felkeltette a figyelmedet, mert most a marketing ígéretekről lesz szó, amelyek a lelkünket ugyan táplálják, és sokat várunk el tőlük, de végül csalódnunk kell.

Sok kis vállalkozó, de marketinges is logikus és pszichológiailag megmagyarázhatóan viselkedik, amikor ígéreteket hall.

Sőt, szerintem nincs olyan ember a földön, aki nem örülne annak a megoldásnak, amit a saját problémájára ígérnek.

Nézzük, mik a leggyakoribb marketing jellegű problémák, amelyekre ígéreteket kaphatunk.

Marketing problémák

Célcsoport keresése

Nem tudjuk, hol keressük a célcsoportunkat. Azt látni, hogy nagyon sok kis és nagy cégnél egyaránt ez az elsődleges probléma. Lehet, hogy a termék vagy a szolgáltatás jó, viszont az üzenetet képtelenek kifelé szállítani, azaz megtalálni a célcsoportot. Magyarul nem tudják értesíteni a célközönséget, hogy itt van, amire szüksége van.

Rossz reklámok

Az üzenet, amit a célközönségnek szeretnénk átadni, nem érthető, rosszul pozícionált, amatőr a kivitelezés és még ezernyi probléma lehet vele.

Kevés website látogató

A látogatók száma az előbbi problémák hatása. Ha kevés a látogató, további problémák jelentkezhetnek.

Kevés látogatóból ugyanis kevés lead keletkezik, és sajnos belőlük kevés ügyfél lesz. Ha csak nem olyan vállalkozásról beszélünk, ahol a folyamatok nem online függők, illetve vannak más online platformok és ebben az esetben a weboldal szenvedni fog.

Az előbb felsorolt problémákra ott vannak az ígéreteket szállítók, akik azonnal, konkrétan válaszolnak.

Marketing ígéretek

Van x eszköz, amit használni kell

Én is hallottam már néhányukat. Lehet a sorok között olvasni, vagy abból, ahogy mesél, és amiről mesél, rá lehet jönni, hogy ő nem használta azt az eszközt. De azért másnak javasolja.

Média javaslatok

Javasolnak médiát, ami gyakori esetben a sajátjuk. Azaz olyan dolgot javasol, ami nem megoldás a vállalkozásra, de a neki bevételt hoz.

MIX típusú reklám

Szintén előfordulhat az, hogy nem is használta, csak olvasott róla valahol, majd abból csinált egy saját szolgáltatást, előadást vagy cikket.

Az a közös bennük, hogy mindegyikük egy teli vagon tippel rendelkezik, amelyek lehet, hogy igazak is sok iparágra összegyűjtve. Viszont a kisvállalkozóknak ezekből kellene valahogy választani, hogy mi az a 2-3, ami számukra megfelelő.

Tehát ez sem egy megoldás, mert valakinek a problémájára elhoznak egy vagon tippet, egészen biztosan nem fogja a következő hónapokat azzal tölteni, hogy kiválasztja és értelmezi a dolgokat annak érdekében, hogy megtalálja a saját megoldását.

Ha van probléma és a megoldás a másik oldalon van, akkor kérdezheted, hogy miért baj ez, amiket felsoroltunk.

A baj éppen ott van, hogy a kisvállalkozók és a marketingesek az ígéreteket megoldásként értékelik. Így az ügyesebbek és gyorsabbak megpróbálják azonnal kivitelezni, aminek nagyon gyakran csalódás a vége.

Aztán ahogy a méhecskék egyik virágról a másikra ugrálnak, ugyanúgy ugrálnak a kisvállalkozók az egyik varázslóról a másikra a megoldás miatt. És hát ahogy a virágok illatosak, a varázslók hangosak. Ezért választják őket nagyon sokan.

Feltevődik a kérdés, hogyan kell felismerni az ígéreteket szállító varázslót és hogyan kell kikerülni.

Megoldások

Létezik erre néhány megoldás, amelyeket emlegetünk a szakmában, csak az a baj, hogy nagyon gyakran lusták vagyunk valamelyiket is megnézni, kivitelezni, kipróbálni, megcsinálni ahhoz, hogy ne ütközzünk egy újabb varázslóval.

Kérdezz körbe

Az egyik megoldás az, hogy körbekérdezünk. Ugye, milyen egyszerűnek hangzik?

Ha pl. egy konferencián, vagy egy workshopon vagyunk és ott van a varázsló, aki előad, és netán találkozunk ott más ismerősökkel, akkor őket is meg kell kérdezni, hogy ki, mit tud róla. Kipróbálta már, amit kínál? Tud valakit, aki igen? Addig érdemes nyomozni, amíg ki nem derül valami.

Rólunk

Olvasd el a „Rólunk” oldalát a weboldalán, mert abban az esetben, ha ez az oldal továbbra is szolgáltatásokról, termékekről és minden másról szól, csak a cégről nem és nem róla, akkor valamit rejteget.

Vagy az is lehet, hogy egész egyszerűen nincs mit rejtegetni, nincs mit leírni, hanem csakis a termékét nyomja előtérbe, amit el akar adni. Ez nálunk is azonnal egy jel, amiről tudjuk, hogy valami gond van.

LinkedIn

Próbálj meg elszakadni, hogy csak a Facebookon ellenőrzöd, és nézd meg az üzleti dogokat a LinkedInen. Ha rendszeresen vezette az oldalát, és szakemberről beszélünk, ennek meg kellett történnie, akkor ott van egy profiljában a teljes szakmai történelme. Meg kell nézni, adott-e valaki ajánlást, beszélt-e róla, mi mindent csinált eddig, mikortól meddig stb.

Google

Keress rá a Google keresőben. Írd be a nevét idézőjelben, így olyan találatokat fogsz csak kapni, amelyekben ténylegesen megtalálható a neve.

Kiderül, hogy mennyi találat van, azok csak a saját oldalai, vagy netán más média írt róla. Ha előad máshol, akkor hol, megtalálod a szervezőket is azonnal.

Ne adj isten, találkozhatsz olyan fórumos, vagy más posztokat találatként, ahol jót, vagy rosszat írnak róla.

A Google nagyon gyakran kidobja az igazságot, csak meg kell nézni.

Ügyfelek

Kérdezd meg az ügyfeleit. Ez egy olyan módszer, amit egyáltalán nem szoktunk csinálni és nem is ellenőrizzük.

A 17 év alatt megtörtént már néhányszor velem, hogy anélkül, hogy tudomásom lett volna róla, felhívta azokat a cégeket, akiket a weboldalamon talált, és érdeklődött. Majd azután felhívott és azt mondta, hogy dolgozni szeretne velem. Tehát mindenképpen érdemes kipróbálni felkeresni az ügyfeleit, ha ezzel dicsekszik és kérdezd meg, hogy mi volt a tapasztalatuk. Meg fogsz döbbenni, hogy ez mennyire erős technika.

Ha nem varázslóról beszélünk, azaz megtaláltad a megfelelő, megbízható marketingest, előfordulhat, hogy így sem jönnek össze a dolgok. Lehet, hogy így sem lesz megoldás a problémádra.

Más okok

Drágának hiszed

Ha eddig csak varázslókkal dolgoztál, akkor valószínűleg megszoktad az alacsonyabb díjazást. Ezzel nem azt szeretném mondani, hogy mindenki, aki drága, az jó is. Viszont az tény, hogy a varázslók olcsóbbak.

Például ha valaki eddig 50 e Ft-ért dolgozott neked havonta, és utána valaki más 100 e Ft-ot kér, akkor lehet, hogy nem fogsz belemenni, mert dupla annyiba kerül. Csak azt nem gondoltad át, hogy aki 50 e Ft-ot kért el, az 50 e Ft-ot hozott bevételként, és az, aki 100 e Ft-ot kér, fél milliót fog hozni bevételként. Így is meg kell vizsgálni a dolgokat.

Félelem

Azért nem jön össze a dolog, mert félsz az előző átverések miatt. Nem fogod engedni, vagy legalábbis hátráltatni fogod a kivitelezéseket félve a múlt miatt.

Saját irányítás

Előfordul az is, hogy azért nem jön össze az együttműködés valakivel, mert a vállalkozó diktálja, hogy mit csináljon a marketinges. Sajnos ezzel a megfelelő útról terelik el a szakembert.

Tisztelet

Nem működik a kémia, vagy nem tiszteli a vállalkozó eléggé, nagyjából ez a kettő együtt jár. Megtörténhet ez is, velem is előfordult nem egyszer, de az első megbeszélésen ezek a dolgok kiderülnek és általában nem is mentem bele a projektekbe, mert tudtam, hogy utána csak problémák lesznek.

Végül van egy jó tanácsom

Ahogy sok „győzike” van, úgy olyan sok a varázsló is. A varázslóknak „győzikék” kellenek, de te ne legyél „győzike”.

Hozzászólás