Szeretnéd tudni mit érez a user? Akkor tesztelj!
Én most tesztelés nélkül elárulom, hogy roppant frusztrált user vagyok. Na, nem mindig, de az utóbbi két napban nyaralást kerestem az interneten. Nagyjából öt évet öregedtem ez idő alatt.
Az interneten jelen lévő cégeknek folyamatosan foglalkozniuk kell azzal, hogy empirikus vizsgálatokat végezzenek. Vizsgálni kell a látogatók válaszait, visszajelzéseit, hogy minél jobban ki tudjuk őket szolgálni. Fontos, hogy a honlapunk, képes legyen visszajelzéseket gyűjteni, amit aztán folyamatosan beépíthetünk a fejlesztésbe.
Nincs is más dolgunk, mint elvégezni az alábbi 4 lépést:
- Határozzuk meg a kérdést!
Mielőtt A/B tesztelésbe fogunk, fogalmazzuk meg a kérdést, amire választ szeretnénk kapni. Tudom, hogy triviálisnak tűnik, mégis gyakran találkozom azzal a helyzettel, hogy egyszerre több elemet próbálnak tesztelni, és a kapott eredményt pedig nem tudják értelmezni. Tehát határozzuk meg, hogy mire vagyunk kíváncsiak. Ez alapján megvizsgálhatjuk például:
- az űrlap hosszát vagy az űrlapon feltett kérdéseket
- a termék leírását
- a képeket, vagy csak az elhelyezésüket
- a színvilágot
- a honlap elrendezését, vagy stílusát
- az oldal szövegét (akár csak a hosszúságát, vagy a tartalmát is)
- a CTA (call to action) formáját, színét, méretét, elhelyezkedését
- …
- Állítsuk be a tesztünk elemeit!
Ha már megvan, hogy mit is tesztelünk, mire vagyunk kíváncsiak, akkor készítsünk két változatot. Például a CTA gomb színének teszteléséhez hozzunk létre két variációt. Az egyik esetben például legyen zöld a gomb, a másik esetben piros. (A piros gomb említésénél gyakran rám szoktak szólni, hogy az nem éppen jó választás, mert inkább tiltást jelent és ezért nem igazán kattintanak rá az emberek. Ehhez képest sok helyzetben dőlt el a piros színű gomb javára a teszt. Na, éppen ezért kell a felhasználóra bízni, és tesztelni, nem pedig csak a saját fejünk és érzéseink után menni.)
Ahogy azt már korábban említettem, egy tesztben csak egy dolgot változtassunk. Tehát ha az egyik gomb zöld a másik piros, akkor ugyanebben a tesztben ne variáljuk a gombok méretét, mert nem fogjuk tudni értékelni, hogy a kis zöld gombra a színe vagy a mérete miatt kattintottak kevesebben. Egyszerre csak egy változtatást.
A tesztelés előtt fontos meghatároznunk a célt is. Tehát mondhatjuk azt, hogy addig futtatjuk a tesztet, amíg az egyik CTA-ra legalább 100-an nem kattintanak. Persze futtathatunk egy hetes tesztet is, és a hét végén értékeljük az eredményeket. Fontos, hogy a teszt indítása előtt döntsük el és ne menet közben, mert előfordulhat, hogy a tesztelés közbeni módosítások csak torzítják az eredményt.
- Folytassuk le a vizsgálatot!
Elérkeztünk a legkönnyebb részhez, futtassuk le a tesztet az előre meghatározott feltételeink mentén.
- Értékeljük az eredményeket!
A tesztelés során begyűjtött adatokat értékelve máris kiderül, hogy mit szeret jobban a felhasználó, esetünkben a piros, avagy a zöld gombot. Végül nincs más dolgunk, mint a gombot e szerint alakítani. (Még akkor is, ha nekünk sokkal jobban tetszik a másik szín, és ha szerintünk, mi nagyobb szakértők vagyunk a kérdésben, mint holmi user.)
Valójában az A/B tesztelés egy igen egyszerű dolog és elmondhatatlanul hasznos. Az egyszerűsége ellenére mégis van néhány szabály, amire nem árt odafigyelni.
Ezt kerüld el:
- Ne az öreg kutyának próbáljunk új trükköket tanítani. Tegyünk különbséget a régi és az új látogatók között, és ha a honlappal kapcsolatos A/B teszteket futtatunk, akkor igyekezzük ezt az új látogatók körében elvégezni. A régi látogatóink, akik már megszoktak egy bizonyos felületet, nehezebben fogadják el az újítást és ez befolyásolhatja a teszt eredményét.
- Igyekezzünk azonos időben végezni a teszteket, hogy ez se befolyásolja a tesztünk eredményét. Direkt eltúlozva a példánkat, ha nappal a zöld gombot tesszük elérhetővé, éjszaka pedig a pirosat, akkor valószínűleg a zöldre fognak többen kattintani, mivel az egy aktívabb időszak. Kivéve, ha mondjuk a livejasmin-nél dolgozunk.
- Szánjunk elegendő időt a tesztre, egyébként nincs értelme az egésznek, ha csak végigrohanunk rajta. Ráadásul, ha meg kell ismételni, akkor még több időt pazarolunk el.
- Legyünk erősek és ne hagyjuk, hogy a személyes érzelmeink felülkerekedjenek, és semmiképpen ne írjuk felül a teszt eredményét. Tudom, hogy nagyon nehéz. Főleg, amikor a UX-hez, UI-hez, design-hoz, szövegíráshoz… mit sem értő felhasználó akarja megmondani nekem, a szakértőnek, hogy inkább egy otromba BNG-t (bazi nagy gomb by Damjanovich Nebojsa) szeretne látni az oldalamon és nem a csodás flat design-t követő gombcsodáimat. Álljunk ellent, és adjuk meg a felhasználónak, amit kér.
Így csináld:
- Tesztelj mindent, amit csak lehet. (Mindent lehet, csak akarni kell.)
- Tesztelj folyamatosan, hiszen állandó a változás.
Az A/B tesztelés zseniális eszköz arra, hogy megismerjük a vásárlóink érzéseit, benyomásait. Eleinte időt rablónak tűnhet mindenből két variációt készíteni, de egyrészt nagyon gyorsan belejövünk, másrészt meg az eredmények mindenképen kárpótolnak majd a plusz munkáért. Tesztre fel!