Vállalkozóként te is e-mail marketing guru vagy?
A vállalkozók olyanok, mint a svájci bicskák. Mindenhez értenek, mert muszáj a költségeket alacsonyan tartani. Ezért gyakran saját maguk csinálják mindent, ami eszükbe jut a marketinggel kapcsolatos (is). Az egyik ilyen feladat az e-mail marketing menedzselése, aminél nincs egyszerűbb dolog a világon. Csak egy olcsó hírlevél szoftverre van szükség, aztán bárki tud sablon alapján összerakni “cool” e-mailt, ami egy gombnyomásra kikerül a címlistára. A kampány eredményei viszont vagy alacsony szinten stagnálnak, vagy gyakrabban egyre rosszabbak. Ismerős?
A probléma
Persze, hogy ismerős, hisz mindannyian ezt csináljuk. A probléma nem is ott van, hogy ez a helyes út vagy nem, mert ha költségeket optimalizálunk (kevés pénzből próbálunk megoldani minél többet, hogy a nyereség oldalon maradjon is valami) akkor nincs büdzsé marketingesre vagy profi külső cégre. A gond ott van, hogy nem látjuk át azt a kárt és bevételkiesést, amit okozunk azzal, hogy nem profi módon kezeljük a marketinget (nem csak az e-mail marketingre vonatkozik).
Milyen károkat okozhatunk az e-mail kampány nem professzionális menedzselésével?
- Láthatatlanok vagyunk – Az e-mail marketing az inbox-ban kezdődik, amikor az e-mail megérkezik. Az első, amivel a fogadó találkozik, a “Küldő” e-mail címe és a “tárgy vonal”. Ha a küldő e-mail cím nem ismerős az olvasónak, ráadásul a tárgy vonalban “hírlevél” szó szerepel, akkor valószínű, hogy gyors e-mail törlés áldozatai leszünk anélkül, hogy az olvasó megnézne a levél tartalmát.
- Romboljuk a márkánkat – Ha az első “lépések” megvannak, és a fogadó kinyitotta az e-mail üzenetet, akkor a másodperc töredéke alatt fogja eldönteni, hogy elkezdi-e az olvasást, vagy egyszerűen archiválja a levelet, rosszabb esetben kitörli az üzenetünket. Miért? Lehet, hogy az üzenetünk szétesett az ő levelezőjében, vagy más miatt nem jelenik meg normálisan. Lehet, hogy a design nem megfelelően képviseli a márkánkat (csúnya, nem ízléses, stb) vagy nem olvasható – tipikusan akkor, amikor a kampányt nem készítjük elő mobil olvasásra, vagy túl sok oszlop van benne, vagy ergonómiailag nem logikus a hírlevél összeállítása.
- Elpazarolunk időt – Egy kisvállalkozónak, akinek ezer és egy feladatot kell megoldania egy munkanap alatt, nem hiányzik, hogy órákat, adott esetben napokat foglalkozzon azzal, hogy a hírlevél “valahogyan kinézzen” vagy a kiküldés sikeres legyen. A modern és sikeres vállalkozók képesek gyorsan és pontosan használni az eszközeiket, ebben az esetben marketing szoftvereket, és csakis ekkor nem beszélhetünk elpazarolt időről. Én, ha valamivel túl sokat kell foglalkoznom, azonnal keresek edukációs lehetőséget, vagy ha megéri, akkor kiadom külsősnek.
- Ártunk a domain-ünk reputációjának – A nem megfelelően optimalizált e-mail, a gyakori kampányok, a tesztelés hiánya, a “trükközések”, hogy kikerüljük a promóciós részt az inbox-ban, a saját szerverre telepített és nem gondozott e-mail marketing szoftver, és még sok-sok “apróság” azt fogja eredményezni, hogy egyre inkább kevesebb címzettnek fogunk tudni kézbesíteni, kisebbek lesznek a kinyitási és kattintási arányok, ami mind a domain reputáció pontoknak a csökkenését fogja eredményezni. Ilyen esetben sajnos, az e-mail marketing szolgáltató cseréje sem hozhat azonnali eredményeket.
- “Rákerülünk” spam-listákra – Az egyik legnagyobb probléma az, ha a nem megfelelő e-mail marketinggel egyre inkább spam-re hasonlítanak az üzeneteink, valamint ha nem ellenőrizzük és kezeljük azt, hogy a több spam-check szolgáltató valamelyike megjelölte-e a domainünket spam-ként. Ilyen szolgáltatóknál a kampány kiküldés előtt le lehet tesztelni az e-mail üzenetünket, hogy kiderüljön, mennyire hasonlít kéretlen üzenetre. Ha igen, akkor meg van jelölve, mit kell kicserélni.
- Idegesítjük az embereket – Sok módon építünk címlistánkat, néha fizetős kampányokkal is. A “vérrel” megszerzett felhasználóknak ezután elkezdünk küldeni e-mail kampányokat. Amennyiben ezek csak értékesítés-centrikusak, és semmilyen hasznos tartalma nincs az olvasó számára, akkor nem fog sokáig az olvasónk lenni. Egyenesen idegesítő az, amikor értelmes kampányokkal “megszerzik” az e-mail címünket, majd utána “szuperinfó-jellegű” reklámmal elárasztanak bennünket.
- Törvényt sértünk – Csak annyit mondanék, hogy GDPR. Szerintem mindent elmondtam ezzel kapcsolatban.
Folytathatnám a felsorolást, de ezekből is látszik az, hogy “nincs ingyen vacsora”, azaz a hatékonyságért valamilyen módon fizetni kell. Mindig és mindenre van megfelelő megoldás.
A lehetséges megoldások
Hogyan lehet profi módon kezelni a marketinget és ezen belül az e-mail marketinget? Alapban néhány megoldás létezik.
- Kiadjuk a munkát marketingesnek – Ha házon belül van marketinges, akkor az a kérdés, hogy miért nem ő készíti az e-mail marketing kampányokat? Ha nincs megfelelő tudása, ezen lehet segíteni szakmai továbbképzésekkel. Ha más az oka, akkor el kell gondolkodni rajta… Több kis vállalkozásnál helyesen cselekednek, és összesen néhány direkt marketing csatornát használnak és az egyik ezek között az e-mail.
- Szakmai továbbképzésen veszünk részt – Ha nagyon kis létszámú cégről beszélünk, ahol nem lehet megfizetni a marketing menedzsert, ott az egyik megoldás az, hogy a tulajdonos (vagy kollégája) elvégezzen szakmai továbbképzéseket, mint amilyen pl. az E-mail marketing kampány menedzser, mert az ilyen célzott és gyakorlatias képzések azonnal felhasználható tudást nyújtanak, ami nemcsak hogy megmentheti a rossz reputációval rendelkező domain-ünket, hanem kézzel fogható eredményeket hozhat. A második ötlet szakképzésre mindenképpen az e-mail marketing szolgáltató által nyújtott online képzések, amelyekkel az eszköz használatát meg lehet tanulni. Ilyen a MailerLite Know-How gyűjteménye is.
- Kiadjuk a munkát külső szakértőnek – Ha mi eddig az e-mail marketing saját üzemeltetéssel 2 megrendelést tudtunk produkálni, és ha a külsős megbízott cég többet tud behozni, akkor a biznisz valószínűleg kifizetődik. A partnerünknek érdekében lesz, hogy sokáig üzemeltesse a kampányainkat, ezért mindent meg fog tenni ennek érdekében. Ez viszont többszörösen megtérül nekünk, mert 1) magasabbak lesznek az eredmények, 2) több lesz a megrendelés, 3) marad több időnk más feladatokra. Sajnos, kevés a kifejezetten e-mail marketinggel foglalkozó ügynökség itthon. Az egyiket mi üzemeltetjük – Resend egy full-service, nemzetközi e-mail marketing ügynökség, budapesti székhellyel.
- Nem foglalkozunk az e-mail marketinggel – Viccesen hangzik, ugye? Pedig komolyan gondoltam. Ha szakértő, külsős cég sem tud eredményeket produkálni az e-mail marketing területén, akkor lehet, hogy nem ezt a csatornát kellene használnunk, hanem valami mást. Vagy nem az értékesítésre koncentrálni, hanem más marketing célt kitalálni. Pl. Coca Cola-t nem nagyon tudunk e-mail marketinggel értékesíteni, de márkát tudunk népszerűsíteni, rendezvényeket szervezni, rajongói táboraikat gyűjteni stb.
A kulcs a továbbképzésben van
Amit azonnal tehetsz azért, hogy az e-mail marketing kampányok hatékonyabbak legyenek, az a szakmai továbbképzés. Sőt, ha ez a képzés távoktatásként létezik, akkor azonnal kezdd el, és nem kell várni, hogy offline megszervezzék (azaz legyen megfelelő résztvevőszám, hogy a képzést biztosan meg tudják tartani).
Cselekedj most, jelentkezz te is az E-mail marketing kampány menedzser távoktatásra és legyél vállalkozóként te is e-mail marketing guru!