Hogyan maximalizálhatod a bevételeket marketinggel?

Az a tapasztalat, hogy a KKV-k nagyon gyakran panaszkodnak az alacsony bevételeik miatt és eszükbe sem jut a bevétel maximalizálása.

Általában azzal magyarázzák, hogy

  • a marketing ennyit tud és kész
  • mi mindent megtettünk, de nem lehetséges erősebb számokat produkálni
  • van minden marketing csatornára valamilyen megoldásunk és ez a plafon, amit ki tudunk hozni
  • x vagy y marketing csatorna nem jó, mert csak ennyi és ennyit termel
  • nem tudjuk, hogyan működik a marketing és nem tudjuk, hogy egyáltalán is képes hozni
  • Mind őszinte válaszok ezek az okok, melyeket hallani lehet a kisvállalkozóktól az alacsony bevételre vonatkozóan.

Nézzük meg, hogyan is lehetséges maximalizálni a bevételeket.

Mit jelent a bevétel maximalizálása?

A marketingben a bevétel maximalizálását kétféleképen lehetséges megoldani.

  1. A marketing eladja a terméket vagy a szolgáltatást. Ez leginkább a webshopoknál jellemző, ahol szinte 100%, hogy amit marketing tevékenységgel csinálunk, az további bevételeket fog hozni. Természetesen az e-commerce esetében is lehet szó olyan bevétel növekedésről, ami túl mutat a marketingen, mégpedig az értékesítés.Annyit érdemes megjegyezni, hogy ha online vállalkozásról beszélünk, ami általában webshop, a marketing tud bevételt növelni.
  2. A másik megoldás az, amikor a marketing az értékesítést támogatja és nem ad el közvetlenül. Ebben az esetben beszélünk lead menedzsmentről, ahol a marketingnek további lead-eket kell hoznia az értékesítésnek, hogy a bevételek növekedjenek.

Mind a két esetben a bevételek maximalizálásáról beszélünk.

Ha megvizsgáljuk a KKV-k marketingjét, nézzük meg, hogy mivel lehet találkozni. Lehet, hogy valamelyiknél magadra is ismersz.

Ügyvezető a marketinges

Fiatal a cég

Talán azért fordul elő, mert a cég még fiatal, és az első időszakban, ami lehet akár néhány év is, az ügyvezető csinál mindent.

Marketinges ügyvezető

A másik oka az lehet, hogy az ügyvezető marketing háttérrel rendelkezik, azaz dolgozott marketingesként és most létrehozott egy céget. Ez teljesen természetes, hogy az elején nem fog másokat megbízni, hanem saját erejéből megcsinálja, amit lehet.

Ügyvezető

A harmadik megoldás az, amikor a cég már több éve működik, és vannak cégen belül egyéb pozíciók. Leginkább értékesítési pozíciók és persze más is, de marketing nincs, mert valamilyen szinten az ügyvezetőnél maradt és ő foglalkozik vele.

Titkárnő, vagy családtag

A második helyen van, ha a titkárnő, vagy egy családtag foglalkozik a marketinggel, de erősen az ügyvezető irányítása alatt.

Egy marketinges

A harmadik megoldás, amikor a cégnél már dolgozik egy marketinges, aki mindenféle marketing tevékenységet teljesít. Ez a személy lehet alkalmazott is és lehet külsős szakember is.

Egy belsős és több külsős

Van egy alkalmazott, aki főállásban marketingesként dolgozik a cégnél, és emellett több marketing területre specializálódott külsős szakemberrel dolgozik.

Nyilvánvaló, hogy az első 3 típusban nem beszélhetünk bevételek marketing maximalizálásáról, mert néhány tevékenységet jól, vagy alig csinálni nem egészen jó megoldás.

A cégeknek örülniük kell, ha egyáltalán mozog valami a marketingben. Általában írják a cikkeket, megosztják a közösségi médiában, kimegy egy hírlevél havonta. Csinálják a folyamatokat, de ezeknek a folyamatoknak nincsenek bevételnövelési teljesítménymutatói.

Egy marketinges házon belül ritkán hoz maximumot, bár találkoztam már olyan céggel, ahol egy marketinges megcsinálta néhány csatornán keresztül a bevétel maximalizálását és ott tényleg nem lehetett többet produkálni.

Nem ritka, hogy a marketinges használ külsős cégeket is pozitív ROI-val, azaz úgy használja őket, hogy nem csak a saját költségüket hozzák vissza, hanem többet is.

Ezeknél a cégeknél megtörtént egy-egy csatornának a bevétel maximalizálása, vagy kihasználása és esetleg más csatornákon lehet tovább dolgozni.

A cél mindenképpen az, hogy minden marketing csatornát, ami bevételt termel, fel kell hozni, hogy maximálisan teljesítsen, és a kiadások is megtérüljenek.

Az esetek többségében csupán 2-3, vagy esetleg 4-5 marketing csatornáról van szó. Ha az értékesítésed online történik és megnézed a Google Analyticset, akkor látni lehet, hogy max. 4-5 marketing csatorna az, ahol az értékesítés működik és azt pedig maximalizálni lehet.

Mi a megoldás? Hogyan lehet maximalizálni a bevételeket?

Kipróbált, vagy ismert marketing céget kell bevonni, aki auditálni fogja azt a csatornát, amiben ő profi. Legyen szó akár Social Media, akár PPC, akár e-mail marketing, vagy affiliate marketing szakterületről.

Érdemes bevonni azt a speciális céget, amely a top helyen áll a saját szakterületén. Engedj betekintést a saját csatornáidba, add meg a hozzáféréseket nyugodtan úgy, hogy valamiféle szerződés azért legyen, de minimum titoktartási nyilatkozat, amit aláírnak. Ők majd meg fogják mondani, hogy van-e lehetőség növekedésre a csatornákat illetően és ezt hogyan lehet megoldani.

Innentől a kérdés az, hogy velük fogod-e kivitelezni vagy valaki mást fogsz megbízni. Az esetek 90%-ában annak adnak a cégek lehetőséget, akik az auditálást végzik, akik aztán bizonyíthatnak is.

A tanácsadók esetében nem igaz ez, mert ők megcsinálják az auditálást, majd több cégre tesznek javaslatot, akik segíthetnek. Tehát segíthetnek a változtatásokban, ami új technikák bevezetését, vagy régiek optimalizálását jelenti.

Néha pedig csupán marketing büdzsét kell emelni egy-egy csatornánál és a kivitelezést érdemes profikra bízni.

Csak abban az esetben lehetséges a cég növekedését tervezni, ha tisztában vagyunk azzal, hogy mit hozhat a marketing igazából.

Hozzászólás