Inbound marketing startupoknak
A múlt héten egy startup verseny tréning programjába kapcsolódtunk be. A verseny utolsó fázisában jártak a résztvevők, a 10 legjobbnak ítélt startup volt még versenyben. Az ő számukra tartottunk előadást, melynek témája, természetesen az inbound marketing volt. Nagyon érdekes tapasztalatokkal lettünk gazdagabbak.
- A startupok nagy része nem hisz a marketingben.
Van az a részük, akik nem túl racionális okok miatt zárkóznak el, mint például rejtőzködő üzemmódban vannak (értsd: nem akarja megmutatni magát, mert még lenyúlják az ötletét), vagy éppen évek óta készítgeti, tesztelgeti a termékét, de még nincs kész, ergo előbb klappoljon minden, majd azután akarja csak villogni vele.
Viszont vannak, akik azért nem indulnak el a marketing irányába, mert csak csillagászati összegekért dolgozó ügynökségeket találnak, illetve a startup érához egyáltalán nem értő marketingeseket. Nos, valóban nem könnyű a helyzet. Égető szükség az elején lenne a jó marketingesre, amikor még nincs pénz.
- Foglalkoznak egy-egy eszközzel, főleg bloggal és a közösségi médiával, de ennyi.
Általában nagyon jól indulnak el, hiszen megnézik, hogy hol van a célcsoportjuk, milyen téma érdekli őket és aztán megpróbálják kiszolgálni. Persze leginkább csak egy, maximum két eszközön, mindenféle rendszer vagy stratéga nélkül. Pedig könnyen tudnának nyitni ebbe az irányba, többnyire programozókról és közgazdászokról, azaz „rendszerkedvelő” emberekről van szó. A marketing azonban még mindig inkább a kreatív oldalát mutatja és a rendszeralkotó felét rejtegeti. Pedig a kettő együtt erős csak igazán, online környezetben.
- Nem találnak marketinges segítséget, mert az ügynökségek számukra többnyire megfizethetetlenek, az egyéni tanácsadók meg gyakran nem értik a problémáikat.
Gondolom már másnak is feltűnt ez a komoly rés, azonban valamiért mégsem mozdul ebbe az irányba a marketing szakma. Gyanítom a startupok kezdeti fizetőképtelen mivolta állhat leginkább a háttérben. Talán kellene egy újabb startup, ami lehetővé teszi, hogy a kezdő startupok és a (marketing) szakemberek egymásra találjanak. Na, nem pénzért, hanem lelkesedésből, a téma iránti elkötelezettségből, amiből később persze pénz is lehet… vagy ez így nem piacképes ötlet?
- Ha egy eszköz nem működik, gyakran elkönyvelik, hogy azért, mert az eszköz rossz.
Azt hittem, hogy a programozók imádnak tesztelni. Hát nem mindegyik. Vannak, akik a nem működő eszközt kidobják, holott lehet, hogy csak nem a megfelelő módon vagy nem elég ideig használták. Persze az is lehet, hogy egy startup életébe nem fér bele a marketinggel való próbálkozás; ami működik, marad, ami nem, az megy a kukába. Talán éppen ezért olyan különleges az idevágó marketing, és talán pont ezért van olyan kevés az ehhez értőkből.
- A startupok nagyon nyitottak a marketingre, de nem hangzatos ígéretekre van szükségük.
Az előadásom során nagyon sok kérdés érkezett. Jó, az elején elsütöttek egy programozó kontra marketinges viccet, amiből nem a marketinges jött ki jól, de nagyon jó csapat volt, nagyon fogékonyak és nyitottak a technikákra. Nem az elméletre, nem a mellébeszélésre, hanem a technikákra. Bármiről beszéltem, azt azonnal lefordították a saját nyelvükre, és a kérdésből tudni lehetett, hogy máris azon dolgoznak, hogy milyen módon lehet beültetni azt a saját vállalkozásukba.
- Elég dörzsöltek és okosak ahhoz, hogy értsék, mi jelent valódi eredményt és mi nem.
No comment.
Mi marketingesek sokat tanulhatunk a startupoktól. Náluk nincs mellébeszélés, nincs pénz, arra hogy kidobáljuk az ablakon, egyszerűen eredmények kellenek és most.
Phil Amery
2015-04-29 @ 19:57
a cikkben leírtak alapján egy olyan harcról esik szó, amiből mindig, ismétlem, mindig a startupperek, programozók jönnek ki jól és jogosan, elmondom miért:
– én még nem hallottam olyan startupot, ami a marketingnek köszönhetően lett bomba sikeres és ez így van rendjén – a startup ecosystémában és most nem Magyarországról beszélek, a marketing valahol mindig a sor végén áll és előtérbe kerülnek a jól bevált startup metodologiák (leanstartup stb…) ezen kívül a különböző growth hacking taktikák, és ha mindez visszaigazolodik, azaz a termék vagy szolgáltatás validálásra kerül, virálisan WOM úton futótűzként terjed, a startup egy új lépcsőfokkal feljebb lép és talán a harmadik lépcsőfoknál jön szóba a marketing, mint csapat, stratégiák és a többi …
– nem utolsó sorban, még egy rendkívül fontos szempont lenne a marketing szerepének betöltése, különösen startup vállalkozások/projektek esetében, azaz egy termék vagy szolgáltatás nem a marketingnek köszönhetően lehet sikeres, egy termék vagy szolgáltatás vagy beválik vagy sem, a marketing max hozzásegít a növekedéshez – én magam is marketingesként számos esetben igazat kell adnom a startuppereknek, fejlesztőknek, igaz elég hosszas időt áldoztam startup világ, fogalom megértéséhez, így sikerült teljesen más szemszögből, nem marketingesként látni, gondolkodni …
Pásztor Krisztina
2015-04-29 @ 22:35
Igazad van Phil, a hagyományos marketinggel egy startup esetén nem rúgunk labdába.
Eric Riesnek, akinek a lean startup módszertanát is köszönhetjük, volt egy mentora, Steve Blank. Ő már 2004-ben az mondta, hogy „a startup üzleti és marketingterületei éppolyan fontosak, mint a tervezés és a termékfejlesztés, ezért megérdemlik, hogy ugyanolyan szigorú módszertanon alapuljanak”… Vevőfejlesztés lett a metodológia neve, aztán jött a lean startup. Na, itt a startupok vettek egy repülőrajtot, mi marketingesek meg… hát csúnyán lemaradtunk. Mi még mindig a piackutatást erőltetjük, amikor már rég a vevőkkel való teszteken, interakciókon keresztüli valódi megismerés működik. A startup meg nem fog az én bénaságom miatt lemaradni, inkább átveszi az én munkámat is.
Végül is mit csinál (ideális esetben) egy inbound marketinges? Tesztel, analizál, optimalizál, weboldalt, landing oldalt tervez, keresi a csatornákat, ahol elérheti A VEVŐt, hogy kommunikáljon vele. Forgalmat terel a landingre, szórakoztat, tájékoztat a közösségi oldalakon, blogon… sőt edukál, ha minden jól megy.:-) Szóval valójában már egy csomó feladatot ellát egy startup, ami igazából a marketinges asztala lenne.
A content marketinget még nem is említettem… pl. a Dropbox MVP-je is egy videó volt, ami egy kiváló tartalommarketing eszköz, vagy ott van a mint.com, ahol a blogolással érték el az első pár ezer felhasználót, aztán a továbbiakat meg főleg inbound marketinggel… de content marketing eszköz a prezentáció is… na meg persze a growth hacking is valójában marketing.
Hát, ha ilyesmikhez értene a mai átlag online marketinges, akkor nemhogy harc nem lenne a startupokkal, hanem a legnagyobb barátok lennének.:-)
Vuray György
2015-04-29 @ 21:58
Az ötödik pont minden vállalkozásra nagyon igaz!
Pásztor Krisztina
2015-04-29 @ 22:36
Igen György, abszolút igaz más vállalkozásokra is. Itt valójában arra gondoltam, hogy az inbound marketing rendszerközpontú gondolkodást, sok mérést, elemzést, analitikai feladatokat kíván, és ez gyakran nem túl vonzó egy „átlag cégnek”. Ők „csak” a kreatív részét látják a marketingnek. Viszont a startupokban a programozók lubickolnak az ilyen közegben, így ők jóval nyitottabbak erre.