Mitől lesz a weboldalad jó helyen a keresőben?
Amióta létezik az internet, mindenki azt a Szent Grált keresi, amitől a legelőkelőbb helyen lesz a weboldala az organikus találati listán.
Podcast a témában:
Cikk a témában:
Természetesen a webshopokkal és nagyobb hírportálokkal, ahol sok ezer oldal található, sokkal nehezebb a helyzet a keresőoptimalizálás tekintetében.
Azonban a kis website-oknál relatíve egyszerű ez a dolog, csak be kell tartani bizonyos szabályokat.
Tehát az elsődleges cél legyen az, hogy sajátítsd el azokat a lépéseket, amelyekkel minden weboldalad jó helyre fog kerülni a keresőben.
Mit jelent a jó helyezés?
A jó helyezés jelentése elég változó dolog, mert nagyon sokan sokféleképpen értelmezik. Én azt mondom, hogy jó helynek számít az első találati oldal bármelyik pozíciója.
Persze minél előrébb vagy, annál több kattintást fogsz kapni, vagyis több látogatót a weboldaladra.
Én mindenkinek azt tanácsolom, hogy ne a pozíció megszerzése legyen az elsődleges cél, mert az manapság nagyon nehéz és kiszámíthatatlan.
A Google azonnal észreveszi az új trükköket, ezért a pozíció megszerzése nagyon, de nagyon kevés vállalkozásnak működik jól, mint stratégia. Ez igaz az egész világra, nemcsak Magyarországra.
17 éve vagyok az online marketing szakmában. Amikor elindult például a www.jofogas.hu, akkor az első évben nem volt büdzséjük TV reklámkampányokra, ezért SEO-val próbáltunk látogatókat hozni a website-ra, ami nagyon jól sikerült már az oldal első hónapjaiban.
A másik példám a www.perfect.hu, ami egy képzésekkel foglalkozó weboldal. Az oldalon egyrészt rengeteg képzés található, másrészt nagyon sok városban vannak jelen Magyarországon képzési központokkal. Sok ezer oldalas website-ról van szó, amit igazi kihívás volt optimalizálni.
Voltak nemzetközi kereső optimalizálási projektjeim, mint pl. a magyar danubiushotels.com, amit a google.com keresőben kellett előkelő helyre felhozni a Gellért Hotelt “budapest hotel” kifejezésre. Ez 15 éve sem volt egyszerű feladat, ma semmi pénzért nem vállalnám.
Volt sok más projekt és természetesen a saját weboldalaimat is én optimalizáltam annak ellenére, hogy nekem nem ez a fő profilom, de vállaltam nagyobb projekteket is.
SEO lépések, melyek elengedhetetlenek
Vannak lépések, melyek nélkül soha nem lesz jó SEO eredmény. Ezeket egyszerűen meg kell csinálni ahhoz, hogy az organikus találati listán mindig előrébb kerülj.
1. Kulcsszó, vagy a téma választás
Az első fontos javaslatom, hogy ne a legnépszerűbb kulcsszó/téma legyen a választás.
A legnépszerűbb kulcsszó azt jelenti, hogy például egy hotel ne akarjon a “wellness hotel” kulcsszóra első lenni a keresőben, de még az első oldalon sem.
Bizonyos kulcsszavakra hatalmas a verseny. Vannak közvetítők, akik egy adott piacon nagyon régóta léteznek, rengeteg oldallal rendelkeznek és természetesen a SEO-t a kezdetektől csinálják. Itt semmi esélye egy új weboldalnak, hogy ezen a piacon elvegye tőlük a babérokat.
Tehát elengedhetetlen, hogy a website minden oldalában rögzítve legyenek a jó helyezéseket tartalmazó kulcsszavak.
Ezeket az oldalakat később nem szabad megváltoztatni (akár website redesign esetében sem), csak apró finomításokat kell eszközölni, hogy jól működjön.
A feladat: találnod kell egy olyan témát vagy kulcsszót (illetve 2 – 3 szóból álló kifejezéseket), ami nem annyira népszerű, de még sok a rákeresés.
Ezek a kulcsszavak olyannyira erősek, hogy nemcsak a célzott látogatókat hozzák, hanem belőlük lesznek a megrendelések.
Tehát, amikor új kulcsszavakat szeretnél meghatározni, úgy gondolkozz, hogy az ne a legnépszerűbb legyen, de legyenek még keresések rá.
2. Keresőbarát CMS
Nálam az első helyen a keresőbarát CMS áll. Ez azt jelenti, hogy olyan tartalom menedzsment rendszert kell kiválasztani, ami keresőbarát, tehát technológiában azt nyújtja, amit a Google szeret.
Ebben a mezőnyben a saját fejlesztésű weboldal az absolute győztes. Viszont olyan fejlesztéssel és olyan technológiával, ami modern, új, átlátható kódokkal rendelkezik, Magyarországon nagyon ritka.
A 17 év alatt talán kettő olyan szakemberrel találkoztam, akik saját weboldalt nulláról kódoltak, de az szép is és hatékony is volt SEO szempontjából.
Mivel ebből hiány van, ezért én azt mondom, hogy ne is keress tovább, mert ott van a WordPress.org.
A WordPress nem kicsi sikereket ért el, hiszen 25 %-os részesedése van az egész világon, vagyis minden 4. weboldal WordPress alapú, tehát ezt érdemes használni.
Rengeteg bővítmény is van hozzá, ami segíti a keresőoptimalizálást, bár az egész alaprendszer is SEO barát.
3. Content stratégia
A tartalomstratégiában határozd meg, hogy mit szeretnél publikálni.
Lehetnek képek és videók, kevés szöveggel, de akkor is át kell gondolni, hogy ez mi legyen, miről szóljon, milyen gyakran van lehetőséged frissíteni, megírni, vagy esetleg megvásárolni ezeket a tartalmakat.
A képek esetében sem mindegy, hogy milyen szöveg jelenik meg a címben, leírásban vagy kép file neveként. A képek keresőoptimalizálása is egy nagy téma, amit érdemes jól átgondolni.
4. Kategória és alkategória megtervezése
A weboldal tartalmait kategorizálni kell.
Az alkategória lehet tag vagy címke, ami a kategórián belül egy pontosabb további bontást fog jelenteni. Ezek természetesen olyan kulcsszavakat fognak tartalmazni, amelyek nekünk kellenek.
Ha megvan 5-6 kategória, mindegyik tartalmazzon kulcsszavakat olyan formában, ahogy a felhasználók keresnek. Gyakorlatilag így a kategorizálást és az alkategorizálást meg is oldottad, melyeket majd a cikk írásnál használni kell.
5. Kulcsszókutatás
Eddig meghatároztuk, hogy miről, hogyan, hol és milyen gyakran szeretnél tartalmakat publikálni.
Ilyenkor érdemes megnézni, hogy a kulcsszókutatásból mi minden fog előjönni.
Ez egy hatalmas téma, ezért ha rákeresel a keresőben, tedd idézőjelbe a „kulcsszókutatás” kifejezést és találni fogsz sok olyan technikát, amellyel kutatást tudsz végezni, majd meghatározni azokat a szavakat, melyek kellenek neked.
6. Kulcsszókutatás gerilla módszerrel
Ha jól sejtem, a Facebookon követed azokat a csoportokat, vagy üzleti oldalakat, amelyek a te témádban nyújtanak információkat.
Netán még a versenytársak is ott vannak és látod azokat a kérdéseket, amelyeket feltesznek a te célcsoportod tagjai. Ezek a kérdések nagyon is lényegesek, mert a kérdésekben ott vannak a kulcsszavak.
A kérdések lehetnek a cikkeid témái, akár a cikk címe is, amit utána megfelelően jól keresőoptimalizálva jó helyezést fog elérni a keresőben.
Ezek a kulcsszavak is nagyon értékesek, hiszen a célcsoportod saját maga fogalmazta meg, amit nyilván így is fog használni a keresőben. Ezzel a módszerrel is bővítsd a kis “kulcsszó kosaradat”.
7. Kulcsszó elhelyezése
Ha keresőbarát CMS-t használsz, akkor a cikk írásánál feltétlenül szerepeljen a kulcsszó az alábbi helyeken:
Title, avagy a böngésző címe
A WordPress-ben a címként megadott szöveg jelenik meg title-ként, vagyis a böngészőben egészen fent a képernyőd legtetején.
Általában a WordPress a cikk címét illeszti be, ezért nagyon fontos, hogy mi lesz a cím és feltétlenül tartalmazzon azt a kulcsszót, amire fókuszál a cikk. Lehetőleg a cím elején legyen az a szó.
URL
Az URL-ben is legyen az a szó, természetesen ékezetek nélkül, ugyanabban a formában, ahogy a teljes cikkre meghatároztad. Az URL legyen olvasható, azaz tartalmazzon a cikk címet ékezetek nélkül és a szavak legyenek elválasztva kötőjellel.
Ha WordPress-ben dolgozol, akkor az URL ugyanaz lesz, mint a címed.
Alcímek
Egy cikknek van egy címe, ez általában a legnagyobb betűméret.
Majd ezután jöhet az alcím, ami már kisebb betűméretben szedünk, de nagyobb, mint a cikk szövege. Az alcímekből ajánlott többet is használni egy cikkben.
A WordPress-ben és más szerkesztőségi rendszerekben is hedline 2-nek nevezik (h2, h3, stb.). Ha ez megvan, akkor tökéletes. Ha nem a WordPress-t használod, akkor konzultálj a fejlesztőddel, mi legyen.
Első bekezdés
A kulcsszónak szerepelnie kell az első bekezdésben is. Ez azt jelenti, hogy az első bekezdés első egy-két mondatában el kell helyezni az adott cikk kulcsszavait ahhoz, hogy a kereső is elégedett legyen.
A kulcsszó szerepeljen többször a cikkben is, de ne sokszor, mert büntetést kaphatsz érte a keresőtől. Egy 3 képernyőhosszú cikk esetében 3-5 kulcskifejezés megismétlése bőven elég.
Nagyon fontos, hogy a cikk szövegezése természetes és érthető legyen, felesleges manipulálni a kulcsszavak bezsúfolásával, mert pontosan az ellenkezőjét éred el.
8. Megosztások
Nálam a megosztások szerepelnek a nyolcadik helyen a hatékony keresőoptimalizálás érdekében.
Azaz, ha elkészült a cikk, meg kell osztani ahhoz, hogy linkeket kapjunk más weboldalaktól, amelyek a te cikkedre mutatnak.
Azok a website-ok, ahol el van helyezve a linked, mindenképpen kontextusban kell lenniük azzal a cikkeddel, ahova viszik a látogatót.
A leggyakoribb egy blogposzt esetében az, hogy a cikk oldalán jól látható helyen vannak közösségi megosztás linkek, melyekre az emberek szoktak kattintani, ha jó a tartalom.
A megosztási linkeket ne az oldal alján a láblécbe tedd, hanem minél közelebb a cikk szövegéhez. Te is megoszthatod, természetesen. A régi iskolai tanítások, nevezetesen a link-cserék nem igazán működnek, mert ennek a tartalomnak ott kell szerepelni, ahol kontextusban segíti a látogatót. Ráadásul büntetés is jár érte.
9. Google+
2016. elején én is azt mondtam, hogy már nem fontos keresőoptimalizálási szempontból a Google+, de a jelek azt mutatják, hogy igen. A nemzetközi SEO szakemberek is alátámasztják ezt.
Magyarul üzemeltetned kell a Google+ oldalt és meg kell osztani a tartalmakat ott is.
Be kell paraméterezni a Google+ céges oldalt, amire kitűnő magyarázatokat találsz az interneten és üzemeltetni kell ezt az oldalt is, mint a Facebook céges rajongói oldalt.
10. Ismétlés
Mindent meg kell ismételni minden egyes cikk/oldal esetében. Meglátod, nem olyan vészes, szinte rutin az egész. Ha kész a cikk, átnézed mégegyszer, hogy egy kulcsszóra fókuszáljon, utánaigazítod a címet, az alcímeket, bekezdéseket, majd átgondolod, hogyan fog működni a megosztása.
Ha WordPress-t használsz, akkor a Yoast SEO bővítmény nagyon sokat fog segíteni, még az ingyenes verziója is. Nem is kell, hogy minden “lámpája” zölden világítson, de ha mindent precízen megcsinálsz, amit itt leírtam, akkor a lámpák többsége zöld lesz. És előbb-utóbb az oldalad a megadott kulcskifejezésre ott lesz az első találati oldalon a keresőben.
Van, amikor pár hét elegendő egy rétegpiac esetében, máskor pedig pár hónapra is szükség lesz, hogy az oldalad bekerüljön az első találati oldalba.
Amikor a www.senpai.hu oldalt megváltoztattam és elkezdtem írni inbound marketingről, természetesen az „inbound marketing” nagyon fontos kulcsszó volt.
Viszont ez a szó nem magyar, tehát ha valaki a Google keresőben erre keres, a találati lista elején nemzetközi oldalakkal fog találkozni. Csak a google.hu magyar találatokra való beállítása után lesznek látható a magyar oldalak, köztük a senpai.hu is.
Tartsd be te is ezeket a pontokat és nem marad el a siker.