Mi fán terem a marketing automatizálás
Manapság igen népszerű téma a marketing automatizálás, sokan beszélnek róla. De miről is van szó igazából? Ha egy marketinges vagy kis cég ügyvezetőjének az oldaláról nézzük, akik saját maguk végzik a marketing feladatokat, akkor nekik az a legfontosabb, hogy minél kevesebb ember foglalkozzon a marketinggel.
Podcast a témában:
Cikk a témában:
Mit jelent a marketing automatizálás
Aki eljutott arra a szintre, hogy felismerte a marketing fontosságát, az tudja, hogy rengeteget kell „lapátolni” minden nap. Ők azt szeretnék, hogy az a szoftver, amit ezen a területen megrendelnek, esetleg kiváltsa egy-két ember munkáját.
A szoftvergyártók oldaláról nézve a marketing automatizálás jelentése mindig a téma függvénye.
Egy e-mail szoftver gyártó is azt mondja, hogy marketing automatizálási szoftvert kínál a piacon, hiszen benne tényleg sok mindent tud automatizálni a felhasználó.
De ugyanezt tudja mondani egy A/B tesztet szolgáltató szoftver, a landingoldal-készítő szoftver készítője is, illetve egy közösségi média marketing szoftver tulajdonosa is.
A marketing automatizálás gyakorlatilag szoftver megoldást jelent, amivel bizonyos marketing feladatokat lehet automatizálni. Természetesen leginkább online, vagy digitális eszközökről beszélünk.
Milyen területeket lehet automatizálni?
A marketing automatizáló szoftverek e-mail marketing szoftverekből indultak ki, és gyakorlatilag kitörtek a hírlevelek küldéséből, majd elkezdtek mással is foglalkozni.
Többek között elkezdtek autoresponder szolgáltatást kínálni, ami egy e-mail sorozat.
Ezt folyamatosan finomították, majd megjelent az A/B tesztelés, a viselkedésalapú e-mail marketing, ami már a felhasználó által előidézett valamilyen akció alapján (kattintott, vagy nem kattintott).
Vagy egy hírlevélből átkattintás után megérkezett a weboldalra, ahol csinált valamit. Kitöltött egy formot, kattintott valamire, letöltött valamit, vagy megnézett egy videót, és ez alapján küldött üzenetet az e-mail marketing szoftver, ami már egy haladó szintű automatizálás.
Marketing automatizációs szoftverek
Sok nagyon jó szoftver létezik a világon különböző megoldásokkal. Most azokat a szoftvereket sorolom csak fel, melyeket Magyarországon használnak a leginkább.
Automizy
Az egyik ilyen szoftver, ami hazákban piacvezető a kiküldött e-mail-ek száma tekintetében, az Automizy (www.automizy.com ), leánykori nevén Protopmail (www.protopmail.hu ). Ez egy olyan megoldás, ami több nemzetközi ügyféllel is rendelkezik, országunkban pedig piacvezető.
Maileon
A másik ilyen szoftver a Maileon (www.maileon.hu), ami alapban egy német szoftver, viszont más országokban is értékesítik, így nálunk is. Magyar cég működteti hazánkban, magyar értékesítés és magyar support segíti az ügyfeleket. Ez azért fontos, mert direkt kommunikálhatsz is velük, mint az Automizy esetében is.
MailMaster
Van még egy magyar, amit fontos megemlíteni, mégpedig a MailMaster (www.salesautopilot.hu). Ez a szoftver is jelen van a nemzetközi piacon. Többszintű automatizálást is tud produkálni, akár landing oldalakat, egészen komplex e-commerce kampányokat is készíthetsz benne.
Ez a három TOP szoftver az, amit leginkább a magyar kicsi és nagy cégek is használnak.
ActiveCampaign
Nemzetközi szoftverek közül az egyik kedvelt az ActiveCampaign (www.activecampaign.com ), akik 10 éve hírlevélküldő szoftverként indultak, de ma már CRM funciója is van. Nagyon komplex marketing automatizáló folyamatokra képes. Rengeteg típusú funkciót beépítettek, hogy ne kelljen más szoftvert használnod, csak ezt.
MailChimp
A másik, amit szintén Magyarországon használnak, de külföldi szoftver, a MailChimp (www.mailchimp.com ). Ha nem a business csomagot rendeled, hanem az alap csomagot, akkor is megkapod az automatizálási funkciót, ami nemcsak autoresponder, hanem összekapcsolható akár a webshopoddal, weboldaladdal, kezelheted rajta keresztül a kosárelhagyást és a közösségi média kampányokat is.
2017-ben jelentették be, hogy belépnek a közösségi média marketing piacra, de nem egy másik szoftverrel, hanem a MailChimp-el. A marketing automatizálásban több szinten is használható.
HubSpot és Marketo
A magyar közép és nagy cégek által megrendelt szoftverek egyike a HubSpot (www.hubspot.com ), a másik pedig a Marketo (www.marketo.com) és a Silverpop (www.silverpop.com).
A Marketo talán több multi cégnél is létezik Magyarországon. Sokan használják a telekom és a banki piacon, leginkább azok a cégek, akiknek a központjuk Amerikában van és a központ megrendelte, majd így minden más országban is ezt használják.
Bár van direkt megrendelés Magyarországról is, tehát nemcsak ez az amerikai út működik. Kétségkívül a Marketo az egyik legerősebb ezen a piacon, ami hazánkban is megtalálható.
Marketing automatizáló szoftver árak
A marketing automatizálás egyik legmarkánsabb része az e-mail marketing. A felsorolt magyar szoftverek 50-100 dollárból megúszhatóak havonta, természetesen a lista méretétől függően.
A nemzetközi szoftverek árai hasonlóak a kisebb listák (pár ezer) esetében.
A közép és nagy cégek szoftverei, vagyis a HubSpot, Silverpop és a Marketo árai már kissé combosabbak, mert a 2-5 ezres lista havi költsége 2000 dollártól mozog. Ezek azok az összegek, amelyeknél nagyon kérdéses a megtérülés és akár egy magyar középes méretű cég esetében nem biztos, hogy ez a szoftver kifizetődő.
Fontos nagyon kikalkulálni, hogy kinek melyik szoftver a megfelelő. Mindegyiknek vannak kisebb csomagjai is, de azok csak csali csomagok, hogy kezd el használni a szoftvert, viszont nincs bekapcsolva minden funkció, ezért nem is lesz megfelelő számodra.
SalesManago
Van még egy említésre méltó szereplő, amely az utóbbi hónapokban Magyarországon is egyre erősebb, a lengyel SalesManago (www.salesmanago.com). Aki már használta írjon nekem vagy a hozzászólásban, hogy az olvasók kaphassanak egy reális képet.
Tudottam több cég képviseli őket hazánkban is, meg kell nézni, hogy mit kínálnak és az menyire felel meg a vállalkozásnak.
Landing oldal automatizálása
A landing oldalakat készítő szoftverek is szintén marketing automatizálást kínálnak, mert nem kell manuálisan az oldal mutációkat csinálni, nem kell manuálisan A/B tesztet készíteni, ugyanis a szoftver képes ezeknek a funkcióknak a kezelésére.
Ilyen szoftverek az Instapage, a Landerapp, a Leadpages, stb.
A többiről részletesen olvashatsz, vagy hallgasd meg a podcast-et itt: Milyen landingoldal-készítő megoldások léteznek?
Lead generálás automatizálása
Lead generálásra is léteznek szoftverek, amelyek leginkább crm-ben (Customer Relationship Management ) találhatóak meg, vagyis az ügyfélkapcsolat menedzsmentben.
Mini CRM
A magyar piacon van egy nagyon ismert kkv megoldás, mégpedig a Mini CRM (www.minicrm.hu). Érdemes megnézni és kipróbálni, mert van demo lehetőség is.
Összekapcsolható más szoftverekkel, mint pl. az ActiveCampaign-al. Nem plug-and-play megoldás, kell segítség tőlük a beüzemelésre és minden igényt érdemes ellenőrizni velük.
Zoho
Még egy említésre méltó crm megoldás van, mégpedig a Zoho (www.zoho.com). Ez egy indiai vállalkozás, ami sok szoftver készít, többek között CRM és lead management szoftvereket is nagyon kedvező áron. Érdemes megnézni ezeket a lehetőségeket, hogy a kínálatuk megfelel-e a vállalkozásod számára.
A Zoho érdekessége az, hogy egy kattintással az egész szoftver átalakul magyar nyelvre, tehát van magyar mutációja. Van magyar supportja is, azaz van magyar tanácsadó, aki tud segíteni a bevezetésnél.
Közösségi média marketing automatizálás
Ez az egyik nagy terület, ahol a marketing automatizálás nagyon aktív. Itt arról van szó, hogy minél több posztot, minél több platformon, minél kevesebb embernek kelljen üzemeltetnie.
A legnagyobb arányban használt szoftverek Magyarországon a Buffer, Meet Edgar, SocialPilot.
Bővebben ebben a témában itt olvashatsz, vagy hallgasd meg a podcast-et: A közösségi média marketing automatizálása hatékonyan
Intelligens pop-up
Léteznek intelligens ajánló rendszerek hazánkban is és külföldön is egyre több. Alig lehet összeszedni, mert szinte hetente, havonta jelennek meg újabb megoldások.
Az egésznek az az alapja, hogy a felhasználó kapjon olyan ajánlatokat azonnal ott a webshopban, amelyek relevánsak és kontextusban vannak az előző vásárlásával, illetve amennyiben lehetséges, erről kapjon üzenetet e-mailben is.
Ha a látogató kilép a webáruházból, akkor már remarketingről beszélünk, mert más website-okon (Adwords) illetve a Facebook-on elérhetünk kontextuális üzenettel. De amíg a weboldalon van és viselkedés alapon szeretnéd elérni, illetve kontextusban megmutatni neki az üzenetedet, az intelligens ajánlókkal van lehetőséged ezt a folyamatot felépíteni.
OptiMonk
Az egyik legegyszerűbb, de mégis komplex megoldás az intelligens pop-up, az OptiMonk (www.optimonk.hu), ami nagyon sok mindenre beállítható.
Gravity
A másik magyar példa a Gravity (www.gravity.com), ami egyre nagyobb, egyre komplexebb. Nemzetközileg sokkal erősebb, mint Magyarországon. Talán az az oka, hogy csak nagy portálokat fogadnak, igaz komplex intelligens ajánlórendszert lehet felépíteni vele.
A marketing automatizálás nem csak e-mail, hanem sok más területen lehetséges attól függően, hogy mivel foglalkozik a cég.
Például egy szálloda esetében a marketing automatizálás fogalom alatt lesz e-mail marketing, intelligens pop-up, remarketing, illetve landing oldal és azok mutációi. Ez esetben 4 automatizáció lesz.
Jobbik esetben 2-3, rosszabbik esetben 4 szoftvert fogsz használni, hogy profin tudd kivitelezni a marketing folymataidat.
A marketing automatizálást érdemes komolyan átgondolni.
Lehet lépcsőzetesen is bevezetni attól függően, hogy mit csinál a cég, mennyi a know-how, mennyi ember van, aki tud foglalkozni a marketinggel.
Mindenképpen érdemes belevágni, mert időt, energiát, pénzt spórolsz vele, valamint hatékonyabb marketing kommunikációt tudsz megvalósítani.
Bártfai Balázs
2018-11-18 @ 18:01
Most, hogy belemerültem a blogba látom, hogy vannak közös kapcsolódási pontjaink.
Például ebbe a cikkbe teljesen jól beleillik a http://www.salesform.hu, ami egy új trónövetelő a magyar piacon.
Ha látsz benne fantáziát, szívesen megírom ennek a cikknek a kiegészítéseként és cserébe készítenénk veletek egy videó interjút, amit meghirdetnénk a saját csatornáinkon.
Pl.: a legnagyobb magyar marketing automatizálással foglalkozó fb csoportban.