Social Media, a marketingesek játszótere
Te nem érsz rá játszani? Kár, mert a többiek már mind ott vannak…
A közösségi média komolytalan és időrabló szórakozás? Lehet, hogy messziről (vagy néhány sikertelen próbálkozás után) annak tűnik, de be kell látnunk, hogy a potenciális vevőink bizony szívesen töltik vele az idejüket.
A Social Media ma megkerülhetetlen és kihagyhatatlan. Azok, akik már belekóstoltak tudják, hogy valójában a szórakoztatás igen kemény munka. Viszont, ha jól felépítjük a kereteket, akkor a mi „játszóterünk” is sok látogatót vonz majd.
Először is kell egy jó stratégia! Erre azért van szükség, hogy
- a rajongóid a célcsoportodból kerüljenek ki.
- aktív közösséged legyen, ne pedig passzív, egyszeri like-olók.
- tervezett lépéseken keresztül a rajongóból lead-et, majd vevőt generálj.
- mérni tudd az eredményeidet, vagyis a számok bizonyítsák a social marketinged sikerességét.
A fentieket garantáló Social Marketing Stratégiádat az alábbi pontok mentén határozhatod meg:
1) Misszió megfogalmazása
Tisztában kell lennünk azzal, hogy miért fontos számunkra a közösségi jelenlét. Nem szívhez szóló, könnyekig megható, cirádás körmondatok kellenek, hanem rövid, tömör és pontos megfogalmazás, ahol minden szó komoly jelentőséggel bír.
2) Célok kitűzése
Számszerűsített, konkrét célok lefektetése.
3) Célcsoportok kialakítása
Az előző pontban konkretizált célokhoz célcsoportokat rendelünk, vagyis meghatározzuk, hogy kiket kell megszólítanunk. Egy célhoz több buyer persona is tartozhat, és egy buyer personánkat több célhoz is rendelhetjük.
4) Taktikai lépések meghatározása
A céljainkhoz (és ha egy célhoz több personánk van, akkor azok mindegyikéhez) taktikai lépéseket rendelünk, azaz a célokat tevékenységekre bontjuk. Fontos, hogy ebben a szakaszban beazonosítsuk azokat az eszközöket és platformokat is, ahol elérhető a célcsoportunk.
5) Mérés, utóértékelés
Az eredmények kimutatása a Social Marketingben nem csak legenda. A stratégia során fogalmazzuk meg a konkrét eredmény-elvárásainkat az egyes célokkal kapcsolatban és folyamatosan figyeljük a teljesülést, hogy szükség esetén, akár menet közben is be tudjunk avatkozni.
Ha a stratégiánk elkészült, akkor nekiláthatunk a tartalom naptárunk összeállításának, illetve azon eszközök kidolgozásának, melyekkel a rajongóinkat a vásárlás irányba mozdítjuk. Hogy ezek az eszközök mennyire lesznek hatékonyak a mi „kis játszóterünkön” az megint rajtunk áll. Javaslom, hogy ne labirintust építsünk, amiből vagy kitalál a „játékosunk” vagy nem, hanem inkább egy csúszdát, ahol gyorsan végigsiklik a folyamaton és egyenesen megérkezik a vevőink közé. (A későbbiekben erről is olvashatsz majd nálunk.)
Figyelmeztetés! A közösségi játszóterünkön hintát használni tilos! (Értsd: hintába ne ültessük a felhasználót, mert nem etikus, mert az nem is marketing, és mert a közösségi médiában a hazug cégnek annyi esélye van, mint vízilónak az Epsom Derby-n.)