Kávéautomata, újságautomata… Facebook automata?
Automatizáljuk-e a közösségi marketingünket?
A közösségi marketingből ritkán profitálunk. Legalábbis cégként ritkán, mert a vevők igazán nem panaszkodhatnak. Lépten-nyomon nyereményjátékokba botlanak. Így aztán ingyen elutazhatnak olyan szállodákba, ahol végül egy forintot sem költenek, és többet színüket se látják, vagy nagy kedvezményekkel jutnak hozzá egy termékhez, amit legközelebb a konkurens cégtől szereznek majd be, hiszen akkor épp ott lesz kedvezményes.
A nyereményjátékok rengeteg csapdát rejtegetnek. A legnagyobb gond velük, hogy a célcsoportunk és a játék résztvevői nagyon ritkán fedik le egymást. Na jó, kicsit túloztam, valójában szinte soha.
Így aztán csak gyűjtjük a rajongókat, és közben szórjuk ki a pénzt az ablakon.
Sokan abban látják a megoldást, hogy elfordulnak a közösségi médiától (itthon elsősorban a Facebookról beszélhetünk) vagy maradnak, de úgy tekintenek rá, mint szükséges rosszra.
A megoldás kicsit „melós”, kicsit komplex megközelítést igényel, de az eredményeit tekintve különösen megéri erre időt, energiát és pénzt áldozni. Az eredményes social media jelenlét záloga egyrészt a minőségi tartalom, másrészt pedig a közösségi marketing automatizálása.
Az automatizálás során a stratégia felállítását követően a posztok automatizálásán, a leadek generálásán végül a workflow folyamatok beállításán keresztül érkezünk meg a mérésekig. Elég bonyolult és összetett feladat, de kiváló lehetőségeket rejt magában, ha kellő energiát fordítunk rá. Magáról a folyamatról, illetve annak egyes részeiről még sok szó fog esni itt a Senpai blogjában, így most csak egyetlen dologra szeretnék rávilágítani.
Magától értetődik, hogyha egy bevásárlóközpontban felállított ital automatából veszünk kávét, akkor nem számítunk ugyanarra az élményre, mintha a kedvenc kávézónkban rendelünk egyet. Azonban a közösségi média posztjainknál nem tehetjük meg, hogy csak a technikára támaszkodunk, mivel nem engedhetjük meg azt a luxust, hogy az „élménytől” megfosszuk a látogatót.
A social marketing automatizálás során komoly problémákkal találhatjuk szembe magunkat, ha megpróbáljuk teljesen kiiktatni az emberi tényezőt:
- rossz lehet az időzítésünk
- megfeledkezhetünk az interaktivitásról
- spamnek minősül, ha csak ajánlatokat posztolunk
- irreleváns tartalmak posztolásával elveszthetjük a rajongókat
- tragédiák vagy vészhelyzet alatt az időzített posztok jelentős károkat okozhatnak
Ugyanakkor a közösségi marketing automatizálással
- igazán költséghatékonyak lehetünk,
- nagyobb és gyakoribb elérést generálhatunk,
- a hatékony használat leadeket, majd ügyfeleket eredményez.
Valójában nem kérdés, hogy vele vagy nélküle. Egyszerű a képlet: az automatizálás elengedhetetlen, ha komoly eredményekre vágyunk, azonban a közösségi életben semmiképpen se csupán robotként legyünk jelen.