A tudásgyűjtők, akik félnek lépni

A tudásgyűjtők azok a kis- és nagyvállalkozók, akik minden marketing eseményre elmennek, minden marketing anyagot megvesznek, minden ingyenes szakmai anyagot letöltenek.

Gyakran kifizetik a marketing auditálást és tanácsadást, mégsem kezdik el csinálni a marketinget.

Összesen 3 problémáról lesz most szó: marketing események, fizetős- és ingyenes anyagok, illetve a tanácsadás bármilyen formája.

Marketing események

Biztosan Te is találkoztál már a környezetben valakivel, aki a legtöbb marketing eseményre elmegy.

Van, aki azt gondolja, hogy ha megjelent egy szakmai eseményen, konferencián és befizette a 10-20 eFt-os díjat, az már marketing.

Azt gondolom, hogy a probléma leginkább az, hogy nem tudnak kiben bízni, ezért mennek el a legtöbb marketing eseményre.

Az a tudat, hogy részt vesz egy ilyen típusú eseményen, megnyugtatja, hogy a megoldás karnyújtásnyira van.

Nagyon sok olyan emberről van szó, akik a marketing eseményeket, ami lehet online vagy akár offline is, önmaguk megnyugtatására használják, hogy csinálják a marketinget.

Fizetős és ingyenes marketing anyagok

A másik probléma a fizetős és az ingyenes anyagok.

Rengeteg fizetős anyagot megvesznek, számtalan ingyenes anyagot letöltenek, tengernyi dokumentumuk van, sok pdf, sok videó, sok könyv, amiket rendszereznek, kategorizálnak, hogy könnyebben átláthassák őket.

Lehet, hogy néha-néha bele is olvasnak, vagy bele is néznek a videóba, sőt az is előfordul, hogy bizonyos fórumokon hozzá is tudnak szólni a témához és netán még jó is az, amit mondanak, de nem csinálják.

Tehát rettenetesen sok anyagot gyűjtenek, de nem lépnek előre, mert nem kezdik el csinálni legalább kis apró lépésekben valamit.

Feltételezem, hogy itt is félelemről van szó, ami sok mindenre kihat.

Marketing tanácsadó

A harmadik típusú vállalkozó kifizeti a tanácsadót, meghallgatja, de utána semmit nem változtat.

Nagyon másképp képzeli az együttműködést egy marketing partnerrel. Lehet, hogy valami volt a fejében, vagy olvasta, vagy túlságosan is sokat olvasott az amerikai marketingről és amikor találkozik a magyar cégekkel, nem tud egyről a kettőre lépni, mert megjelennek bizonyos félelmek.

Az is előfordul, hogy drágállja azt a külső céget, aki segíteni akar, mert nem gondolkodik el az eredményekről, amit hozhatnak ezek a tevékenységek.

Ha együtt is működik a tanácsadóval, akkor nincs meg az alapvető bizalom, kevés információt ad, ezért nem, vagy nagyon kevés eredmény születik.

Éveken át fizettem szakmai felelősség biztosítást. Ez az, ami a szolgáltatások esetében elég gyakori, nemzetközi szinten kötelező. A marketingben nem hallottam, hogy bárki előttem, vagy utánam használta volna. Egy biztosítást kell fizetni, aminek éves szintű volt a díjazása, 300-350 e Ft. Majd minden anyagban, amivel találkozhatott az ügyfelem, feltüntettem a kötvényszámot és a magyarázatot. A biztosítás arról szólt, hogy ha én bármilyen kárt okozok a cégnek, akkor bizonyos feltételek szerint a biztosító kifizeti ezt a kárt, ami 50 M Ft-ról szólt.

Leginkább nagy cégekkel dolgoztam, nagyon fair játéknak tartották, hogy én minden szakértelmem és tapasztalatom mellett még gondoskodok arról, hogy biztosítva legyen, amivel foglalkozok. Azaz ne történjen olyan probléma, ami behozhatatlan.

Félelem

Szerintem az alapvető problémák a kisvállalkozóknál a félelemmel kapcsolatosak. Félelem az ismeretlentől, mert aki nem csinálta még, csak olvasta, nem tudja, hogy milyen csinálni.

Félelem az újtól, a hibázástól, mert fél attól, hogy amit elolvasott, megtanult, hibásan hajtja végre. Tud-e veszíteni és mennyit, azaz félelem a költséghatékonyságtól.

Félelem attól, hogy nem tudja, hogyan induljon el, mik legyenek az első lépések. Ez szinte sehol nincs leírva.

Én azt tanácsolom mindig, hogy kezdje el kis lépésekkel. Van több olyan cég, akik összesen 2-3 eszközzel csinálják a marketingjüket és hatalmas bevételeket tudnak produkálni.

Összefoglalva a következő a tanácsom:

Először olvass el mindent, amit megvettél. Utána gondolkozz logikusan: kivitelezhető az, amit megtanultál, ki tudod fizetni? Ilyenek pl. a TV reklámok. Természetesen lehet hirdetni pár százezer forintért, de az égvilágon semmilyen eredményed nem lesz.

Dolgoztam klasszikus média ügynökségben, ahol készítettünk klasszikus offline médiatervezést óriási ügyfeleknek, ahol mindenféle számításokat csináltunk, mikortól éri meg, mik azok a küszöbszámok, ahonnan az értékesítés, vagy márkaismertség építése elindul. Kis büdzséből a TV, rádió, vagy akár nyomtatott sajtó nem működik. Nagy pénzekre és nagyon nagy szakmaiságra van szükség, hogy a mutatók egyáltalán beinduljanak.

Tudd meg, hogy a kiválasztott eszköz milyen megtérüléseket fog hozni. Kérdezz körbe, ha nem is attól a valakitől, aki leírta, hanem érdeklődj mástól, hogy az e-mail marketing, vagy a Facebook marketing milyen megtérüléseket tud hozni, mennyibe kerül.

Például egy 100 e Ft-os banner kampány milyen eredményeket tud hozni. Tud hozni látogatókat? Mennyit? Átlagosan mindenki meg tudja mondani. Ha tudod, hogy mennyi látogató fog érkezni a kampányodból a weboldaladra, akkor van összehasonlítási alapod, mert tudni fogod, hogy 100 emberből mennyien fognak rendelni.

Ha tudod, hogy mit hozhat egy kampány, akkor számold ki azt is, hogy nem érdemesebb-e külső kivitelező céggel csináltatni azt a valamit, mert már tudni fogod, hogy mikortól éri meg kiszervezni a feladatot.

Ettől is félnek a kisvállalkozók, mert mi van akkor, ha az első pár hónapban többe fog kerülni a kivitelező cég, mint amennyit hozni fog.

Erre sajnos egyetlen egy válaszom van. Én is mikro cég vagyok, kicsi cég, csupán néhányan vagyunk és 15-20 M Ft a bevételünk, mégis csak halál profikkal dolgozom, akik nem olyan drágák, mint amit Te gondolsz.

Mi a drága kivitelezés

A drága az, amikor olcsón kifizeteted a külsőst, és az nem hoz eredményeket 2-3 hónapig, fél évig, majd lecseréled másvalakire, aki szintén olcsó és az sem hoz eredményeket. Ez drága.

Az nem drága, amikor kifizetek 100-150 e Ft-ot havonta pl. a Facebook reklámokat készítő cégnek csak a kampány kezelésért, amire még jön a média büdzsé, és az mondjuk masszívan hozza a megtérülést.

Nem kell azonnal mindent megpróbálnod. Válassz 2-3 eszközt, vagy akár csak egyet. Indulj el, kezdd el elsajátítani és ragadni fog a többi, azaz rá tudod csatlakoztatni a többi eszközt majd később.

Nem kell azonnal éves sikeres stratégiát gyártanod, mert amíg az nincs kész, nem fogsz elindulni a marketing kivitelezésben. Ne legyen marketing terved, stratégiád, inkább gondolkozz rövid távon, kampányokban, marketing eszközökben.

Van weboldal, de nincs hírlevél, pedig lehetne kinek? Van anyagod, ami érdekes lehet és az emberek fel fognak iratkozni azért, hogy megkapják a tartalmaidat. Kezdd el ezzel, mert így épülni fog az adatbázisod, és lesznek címeid, akiknek küldhetsz e-maileket és akár erős értékesítést is csinálhatsz. Tehát nem kell 100 %-osan sikeres kampányokat produkálnod az elején.

A lényeg a csináláson van. Több közvetlen és közvetett ismerősöm van Magyarországon és külföldön, akik összesen néhány marketing eszközt használnak és óriási sikereket érnek el.

Hozzászólás