YouTube: A történetmesélés művészete
1979-ben, az akkori NDK-ban, született egy srác, akit Jawed Karimnak hívtak.
Jawed 2004-ben lemaradt a Super Bowl döntőjének a szünetéről. A szünetben Justin Timberlake és Janet Jackson énekelt egy közös dalt, majd a produkció végén Justin „véletlenül” letépte a ruhát Janet melléről. Az emberek heteken át másról sem beszéltek. Jawed viszont nem látta, de hiába akarta megkeresni a neten, inkább csak képeket talált, videóhoz nagyon nehéz volt hozzájutni.
2004 év végén ugyanígy járt, amikor a hatalmas pusztítást végző ázsiai szökőárról szeretett volna videókat látni.
Megbeszélte ezt két barátjával, Chad-del és Steve-vel, hogy érdemes lenne ez ügyben valamit lépni. Ők hárman ekkor a PayPal-nál dolgoztak.
Aztán 2005 januárjában részt vettek egy baráti vacsorán, amiről videofelvételt készítettek, és meg akarták osztani néhány barátjukkal. E-mail-ben nem tudták elküldeni, mert túl nagy volt, viszont az internetre meg nagyon bonyolult volt feltölteni. Ekkor úgy döntöttek, hogy ez már tényleg tarthatatlan, így néhány héten belül regisztráltak egy domaint: www.youtube.com.
A többi már történelem. 2005. április 23-án töltötte fel Jawed az első videót a portálra, „Me at the zoo” címmel.
2006-ban a Time magazin az év találmányának választotta a YouTube-ot, és még ez év októberében, potom 1,65 milliárd dollárért felvásárolta őket a Google.
…
A 2014-es Cannes Lions fesztiválon (International Festival of Creativity) színészek, rendezők és a filmszakma legnagyobbjai éltették a YouTube-ot, mint a történetmesélés forradalmának helyt adó platformot.
Jeffrey Katzenberg, a Dreamworks Stúdió főnöke, azonban felhívta a figyelmet egy nagyon fontos problémára.
„Ez egy teljesen új világ. Magával hozta azt a példátlan lehetőséget, hogy a hirdetők is történetmesélővé váljanak, akárcsak mi, filmesek. Azonban az az ötlet, hogy a tradicionális kereskedelmi fogásokat egy az egyben átteszik ide, a mi terepünkre… na, ez az, ami egyáltalán nem működik!”
Valójában pont ezt akartam én is mondani, csak gondoltam Katzenberg szájából mégiscsak hitelesebb.
Nem lehet a hagyományos tévé reklámokat áttenni a YouTube-ra! Máshogy kell gondolkozni, máshogy kell ehhez a csatornához nyúlni.
Ha már elmondta a Dreamworks főnöke, hogy hogyan ne csináljuk, akkor nézzük meg azt is, hogy szerinte mi az, ami működik.
A new age brand kommunikáció pozitív példájaként a Pepsi videóit említi, melyeket Jeff Gordonnal forgattak. Jeff Gordon, a NASCAR pilótája, az amerikaiak egyik kedvenc autóversenyzője. A filmekben álruhába bújik. Az első részben betér egy autókereskedésbe, hogy tesztvezetésre (értsd: őrült ámokfutásra) vigye az egyik autót a kereskedővel együtt. A második részben – taxisofőrnek álcázva magát – menekül a rendőrség elől, a mit sem sejtő utassal a hátsó ülésen. Az utasoknak garantáltan nem mindennapi élményben lesz részük.
Valahogy így kell(ene) történetet mesélni a Youtube-on.